More

    DevOps a biznes: jak wdrożyć metodologię, by wspierała realizację celów firmy?

    Metodologia DevOps stała się w ostatnich latach bardzo popularna. To jednak nie powinien być główny powód, dla którego wdraża się ją w firmie. Ważne, by DevOps wpisywała się w cele biznesowe firmy. Jak zapewnić taki efekt? Sprawdź!

    Korzyści dla biznesu z wdrożenia metodologii DevOps

    Jeśli wdrożenie DevOps zostanie przeprowadzone zgodnie z najlepszymi praktykami, cała organizacja może liczyć na następujące korzyści:

    • szybsze wytwarzanie wysokiej jakości oprogramowania – a tym samym dostarczanie ich użytkownikom w krótszym czasie;
    • większą elastyczność i możliwość reagowania na potrzeby klientów – dzięki temu firma może dostosować się do wymogów rynku;
    • skuteczne reagowanie na błędy w kodzie czy awarie – a tym samym zapewnienie wyższej satysfakcji ze świadczonych usług;
    • optymalizację kosztów – usprawnienie procesu wytwarzania i wdrażania oprogramowania pozwala ograniczyć nakłady pracy.

    Czego unikać, wdrażając DevOps w organizacji?

    Bywa, że DevOps to tylko jedno z „buzzwords” – popularnych określeń, za którymi często nie stoi nic wartościowego. W wielu firmach służy wyłącznie do tego, by skuteczniej sprzedawać usługi IT – DevOps ma być synonimem szybkiej i efektywnej pracy, której wynikiem są stabilne i sprawnie działające aplikacje.

    Aby rzeczywiście osiągnąć taki efekt, wdrożenie DevOps nie może być jedynie powierzchownymi działaniami. Proces powinien być dobrze przemyślany, warto także zaangażować w niego wszystkie zainteresowane strony – i to nie tylko na poziomie menedżerskim. W końcu DevOps silnie opiera się na współpracy pomiędzy działami. Zrozumienie tego aspektu jest kluczowe dla powodzenia procesu wdrożeniowego.

    Aby skutecznie działać w ramach metodologii DevOps, warto już na wstępie pomyśleć o zastosowaniu odpowiednich narzędzi. Chodzi tu przede wszystkim o rozwiązania służące do automatyzacji i monitoringu, dzięki którym można szybko wytwarzać w pełni funkcjonalne oprogramowanie i natychmiast reagować na ewentualne błędy.

    Jak dobrze przygotować się do wdrożenia DevOps? Kto powinien uczestniczyć w tym procesie?

    Metodologia DevOps zakłada współpracę pomiędzy różnymi środowiskami biorącymi udział – bezpośrednio lub pośrednio – w wytwarzaniu i wdrażaniu oprogramowania. W procesie wdrażania DevOps powinny więc uczestniczyć nie tylko osoby z obszaru IT, ale również z działów operacyjnych: sprzedaży, marketingu, HR czy administracji.

    Warto na tym etapie skorzystać z doradztwa ekspertów, można rozważyć także udział menedżerów w szkoleniu z zakresu DevOps. Ważne jest przy tym, by był to kurs DevOps skierowany właśnie do tej grupy: osób odpowiedzialnych za kontakty z klientami czy zarządzanie projektami w firmie. Szkolenia przeznaczone dla osób ściśle związanych z IT mają inny zakres merytoryczny i nie do końca będą odpowiadały potrzebom tej grupy.

    Czy sukces DevOps da się zmierzyć?

    Można, a nawet trzeba to robić. Efektywność stosowania metodologii DevOps można mierzyć np. poprzez porównywanie czasu potrzebnego na wytworzenie, testowanie i przekazanie oprogramowania klientom, a także przez liczbę błędów. Uzyskiwanie wymiernych wyników ułatwi korzystanie z narzędzi do monitorowania.

    Artykuł sponsorowany

    Nowe