More

    Featured snippet, czyli polecane fragmenty z odpowiedzią

    Google nieustanie pracuje nad tym, aby udoskonalać swoją wyszukiwarkę. Od pewnego czasu firma bardzo duży nacisk stawia na to, by jej użytkownicy jak najszybciej mogli uzyskać odpowiedź na zadawane przez siebie pytanie. Właśnie dlatego wprowadzili featured snippet, czyli odpowiedzi na zapytania widoczne bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Jak zdobyć pierwszą pozycję w Google i czy to rozwiązanie ma swoje minusy?

    Jeśli jeszcze nie spotkaliście się z tym rozwiązaniem, poniżej przedstawiam przykład. Wystarczy, że wpiszesz w Google pytanie „Czym jest seo?”, a w wynikach wyszukiwania otrzymasz ramkę z bezpośrednią odpowiedzią:

    Tego typu wyniki pojawiają się również w przypadku, gdy między innymi zapytasz Google o aktualną pogodę, wyniki sportowe lub poprosisz o informacje o kursie walut. Google do przygotowania odpowiedzi wykorzystuje treść pochodzącą ze strony, a prezentowane wyniki nie zawierają linków do źródła. Dlatego też bardziej interesujące dla osób prowadzących strony internetowe będą „featured snippets”, czyli fragmenty z odpowiedzią.

    Czym są feautured snippet, czyli fragmenty z odpowiedzią?

    Featured snippet to wyróżniona odpowiedź na zapytanie, które zostało wpisane do wyszukiwarki. Taki wynik wyszukiwania pojawia się w specjalnie wyznaczonym bloku na samej górze wyników wyszukiwania Google. Oznacza to, że pojawiają się one przed organicznymi wynikami wyszukiwania. Treść, która trafi do featured snippet, pochodzi zze strony, która najlepiej odpowiada na pytanie zadawane przez użytkownika Google. Pod fragmentem z odpowiedzią na pytanie pojawia się też link do strony, z której treść została pobrana oraz w razie potrzeby zdjęcie.

    Skąd Google bierze treści do future snippet?

    Wybrana treść do futured snippet jest automatycznie wyodrębniania ze strony. Dlatego też na ten moment nie mamy możliwości zagwarantować sobie pojawiania się w takim okienku. Choć znając Google, bardzo możliwe, że za jakiś czas tego typu możliwość trafi do Google Ads. Na ten moment możemy jedynie spróbować zwiększyć możliwość na to, że to właśnie nasz tekst zostanie przez wyszukiwarkę wytypowany do pojawiania się we fragmencie z odpowiedzią. Wiemy, że musi być to fragment teksty, który przez Google zostanie uznany za najlepszą odpowiedź. Choć wcale nie będzie to takie oczywiste. Zazwyczaj tego typu wyniki pojawiają się w wynikach wyszukiwania, które mają formę pytania. Nie jest to jednak reguła, o czym świadczy poniższy przykład:

    Google najczęściej umieszcza fragmenty z odpowiedzią w przypadku trzech rodzajów postów. Najpopularniejszy z nich, który stanowi ponad 50% wszystkich feautured snippets to „akapit”. Gogole wyświetla  przede wszystkim podczas wyszukiwania fraz z pytaniami. Jest to po prostu forma odpowiedzi na pytanie użytkownika wyszukiwarki. Drugi, który stanowi około 30% przypadków to „lista”. W przypadku pytań, jak wykonać coś krok po kroku, Google najchętniej wybiera strony, które przygotowały instrukcję w postaci listy. Kolejny rodzaj wyświetlenia szybkich odpowiedzi to „tabela”, która pojawia się na przykład przy odpowiedziach do ankiet, czy wynikach finansowych.

    Jak trafić do Feautured Snippet?

    Przede wszystkim na start musimy wybrać pytanie, dla którego chcemy wyświetlać się w ramach fragmentów z odpowiedzią. Następnie warto sprawdzić konkurencyjność oraz to, czy inna strona wyświetla się już jako featured snippet. Podczas tworzenia treści należy pamiętać o tym, że treści wyświetlane we fragmentach z odpowiedzią oraz umieszczane na pierwszej pozycji w Google wyróżniają się prostym językiem. W końcu featured snippet to prosta i zwięzła odpowiedź na pytanie zadawane przez użytkownika wyszukiwarki.

    Jak zwiększyć swoje szanse na to, aby trafić do featured snippet? Zapytanie powinno pojawić się przede wszystkim w tytule tekstu, ale nie powinniśmy zapominać o tym, aby powtórzyć je w nagłówku. W leadzie, czyli pierwszym akapicie tekstu powinna znaleźć się krótka odpowiedź na zadawane pytanie. Następnie w dalszej części tekstu rozwijamy treści o dodatkowe informacje oraz wyjaśnienia, które mogą okazać się pomocne, gdy użytkownik zdecyduje się na zagłębienie w temat.

    Dlaczego warto pojawiać się we fragmentach z odpowiedzią?

    Jeśli prostą i zwięzłą odpowiedzią na pytanie uda nam się zachęcić czytelnika do zapoznania się z większą ilością informacji, będziemy mogli liczyć na to, że odwiedzi on naszą stronę. Dodatkowo w takim przypadku nasza strona pojawi się w wynikach wyszukiwania dwa razy, co zwiększa prawdopodobieństwo, że zyskamy unikalnego użytkownika. Skoro Google wyróżnia naszą stronę na samej górze wyników wyszukiwania, wiele osób utwierdzi się w tym, że jest ona wiarygodna i warta zaufania.

    Czy są jakieś wady featured snippet?

    Niestety w wielu przypadkach po tym, gdy użytkownik otrzyma odpowiedź na swoje pytanie, nie wchodzi już na stronę internetową. Przez co wiele stron straciło ruch z wyników organicznych. To przekłada się też na mniejsze przychody z reklam. Fragmenty z odpowiedzią nie posiadają też odrębnych statystyk. Właściciel strony nawet nie wie, do ilu osób dotarły jego treści. Niestety przedstawiciele Google potwierdzili, że nie planują wprowadzenia statystyk dla featured snippet. Ostatnią wadą jest też to, że utrzymanie się na tej pozycji wcale nie jest takie proste. W wielu przypadkach wystarczy dobrze zoptymalizowany tekst na stronie konkurencji, by odebrać to miejsce.

    Zastanawiacie się, czy nie zablokować Google możliwości pobierania treści z Waszej strony do featured snippet? Powinniście wiedzieć, że Google planuje rozwijać to rozwiązanie. Mają one w przyszłości sprzyjać formułowaniu odpowiedzi na zapytania głosowe, oraz jeszcze bardziej skracać drogę do uzyskania odpowiedzi na pytanie.

    Nowe