Jak przygotować karoserię auta na zimę?

Wymiana opon czy płynu do spryskiwaczy – to standardowe czynności, które wykonujemy, przygotowując nasze auto na zimę. Tymczasem zmienne warunki atmosferyczne oraz drogi posypane piachem i solą szczególnie źle wpływają na karoserię auta, o którą również powinniśmy się zatroszczyć w tym czasie.

Prawidłowa ochrona antykorozyjna składa się z kilku etapów i wymaga zastosowania specjalistycznych środków chemicznych, dlatego nasze auto najlepiej oddać w ręce specjalistów.

Jakość blach i powłok lakierniczych, z których wykonywane są nowe samochody, jest coraz słabsza. Dlatego korozja rozwija się w coraz to młodszych modelach aut. Już w 3-letnim samochodzie można zaobserwować jej początki. Zimowe pluchy i kiepskie warunki drogowe tylko sprzyjają powstawaniu rdzy. Najpierw skutki korozji pojawiają się w mało widocznych miejscach, ale rdza zaczyna szybko rozprzestrzeniać się na kolejne części pojazdu. Wiele osób próbuje samodzielnie, w garażowych warunkach zabezpieczać swoje pojazdy przed działaniem korozji. Niestety, takie działania nie gwarantują długotrwałej i skutecznej ochrony. Właściwie przeprowadzony proces zabezpieczania przed korozją pojazdu jest czasochłonny i może trwać nawet 3 dni. Jest to spowodowane koniecznością zachowania odstępów czasowych, pozwalających na skuteczne zadziałanie odpowiednich preparatów. Właśnie dlatego tak ważne jest dokładne obejrzenie auta przez specjalistów w warsztacie oraz stosowanie odpowiednich środków zapobiegających rdzewieniu.

O co warto zapytać?

Aby upewnić się, że oddajemy auto w ręce profesjonalistów, warto dopytać o kilka istotnych kwestii, przede wszystkim – ile będzie trwał cały proces. Należy wystrzegać się salonów, które oferują wykonanie tego typu usługi w tempie ekspresowym, ponieważ ich skuteczność jest praktycznie żadna. Istotną informacją jest także, przy pomocy jakich środków zostaną zabezpieczone konkretne elementy. Obecnie na rynku są dostępne 4 rodzaje preparatów – na bazie bitumu, kauczuku, wosku lub wody. Podwozie powinno być zakonserwowane środkiem na bazie bitumu lub kauczuku, nadkola – preparatem na bazie kauczuku, natomiast progi i profile zamknięte za pomocą wosku. Są też warsztaty, które w trosce o swoich pracowników i środowisko, oferują zabezpieczanie auta przed korozją preparatami na bazie wody. Ta opcja odnosi się do podwozia, nadkoli oraz progów, a jej skuteczność zależy od specjalnych warunków. Zabezpieczenie auta przed korozją środkami wodorozcieńczalnymi powinno odbywać się w ściśle kontrolowanych warunkach – przy odpowiedniej temperaturze i wilgotności powietrza.

Jak zaopiekują się Twoim autem specjaliści?

Przed rozpoczęciem czynności zabezpieczających, pracownik warsztatu powinien ocenić stan pojazdu. W przypadku, gdy niektóre elementy nadwozia są uszkodzone lub na powierzchni lakieru pojawiły się widoczne ogniska rdzy, dopiero po ich naprawie możliwa jest ochrona antykorozyjna.
Proces zabezpieczenia antykorozyjnego samochodu odnosi się do trzech obszarów: podwozia, nadwozia oraz profili zamkniętych. Konserwację rozpoczyna się od jego dokładnego umycia, wysuszenia (najlepiej w komorze do wygrzewania) oraz zdemontowania osłon i układu wydechowego. Następnie zabezpiecza się przed zabrudzeniem elementy podwozia, takie jak hamulce i przewody. Tak przygotowane auto jest gotowe do mechanicznego i chemicznego oczyszczania blachy z korozji. Proces rozpoczyna się od oczyszczenia podwozia ze wszystkich ognisk korozji, a następnie dokładnie je odtłuszcza. W miejscach niedostępnych, w których występuje korozja nalotowa należy użyć konwertera korozji, będącego jednocześnie podkładem epoksydowym. Preparat ten, zwykle w sprayu, zamienia tlenki żelaza, czyli korozję, w stabilny związek metaloorganiczny przez co rdza jest neutralizowana i jej rozwój zostaje zatrzymany. Dzięki żywicy epoksydowej zawartej w takim konwerterze, tworzona jest dodatkowa, bardzo wytrzymała, dobrze izolująca i odporna na starzenie powłoka, która separuje metal od czynników powodujących korozję – tlen i wilgoć. Tym samym, nawet trudnodostępne miejsca są odpowiednio chronione. Po oczyszczaniu zabezpiecza się blachy i wszystkie elementy podwozia gruntem antykorozyjnym, a gdy preparat wyschnie zakłada zdemontowane elementy.
Kolejnym krokiem jest zastosowanie specjalnego środka w profilach zamkniętych auta, który tworzy powłokę chroniącą przed czynnikami sprzyjającymi rdzewieniu. Profile zamknięte znajdują się w drzwiach, masce i klapie bagażnika, a więc w trudno dostępnych miejscach, gdzie w wyniku kondensacji pary zbiera się woda, tworząc tym samym idealne warunki do powstania rdzy. Najlepszym preparatem jest wosk, który długotrwale zabezpiecza te elementy. Zdecydowanie lepszy będzie bezbarwny, a nie żółty, dzięki czemu unikniemy mało estetycznych, trudnych do usunięcia plam. Wyjątkowo ważne jest, aby profile zamknięte regularnie zabezpieczać już od nowości pojazdu. Jeśli korozja zacznie się rozwijać w obrębie tych elementów. to jedynym ratunkiem jest wymiana ich na nowe.
Zabezpieczenie nadwozia sprowadza się do ochrony lakieru pojazdu. Tu niezwykle ważne jest dokładne umycie i ewentualna korekta lakieru przez polerowanie. Następnym krokiem jest porządne nawoskowanie karoserii. Działania te zapewniają dodatkową ochronę przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi oraz sprawiają, że zanieczyszczenia nie przywierają do samochodu. Woskowanie przywraca lakierowi blask i znacznie poprawia wygląd auta.
Tak wykonane zabezpieczenie antykorozyjne samochodu pozwoli uniknąć kosztownych napraw blacharsko-lakierniczych. Dodatkowo zwiększy wartość i atrakcyjność pojazdu, dzięki czemu w przypadku odsprzedaży auta łatwiej znaleźć klienta i uzyskać lepszą cenę.
Źródło: Informacja prasowa

Polecane

LED QLED OLED Co wybrać? Czy warto zapłacić więcej za technologię?

Technologia wyświetlania obrazu przeszła przez prawdziwą rewolucję - od...

MP3 AAC FLAC | Twój przewodnik po formatach audio

Muzyka i dźwięk towarzyszą nam dziś niemal na każdym...

ANDROID: Jak odzyskać usunięte pliki?

Utrata cennych plików może być źródłem ogromnego stresu. Niezależnie...

Bezpieczeństwo na drodze dzięki oponom Continental

Kiedy myślimy o bezpieczeństwie na drodze, często zapominamy o...

iPhone 13 Pro w 2024: Czy warto?

Nieustannie rosnące ceny nowych modeli smartfonów sprawiają,  że wiele...

Sukces 'Alan Wake 2′ otwiera drzwi do ekspansji uniwersum Remedy

Firma Remedy Entertainment ogłosiła plany dotyczące rozwoju i ekspansji...

Nie przegap promocji Huawei – smartwatche teraz nawet o 300 zł taniej!

Huawei ogłasza atrakcyjną promocję na smartwatche z ekskluzywnej serii...

Subskrybenci Prime Video protestują przeciw dodatkowym opłatom za jakość

Amazon Prime Video wprowadza dodatkową opłatę za Dolby Vision...

SpaceX i historyczny lot na Księżyc: pierwszy prywatny lądownik w drodze

Wczesnym rankiem w czwartek, z Kennedy Space Center na...

Samsung Freestyle Gen 2 | Przenośny projektor do domu i na wyjazdy

Samsung kontynuuje swoją podróż w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań Audio-Video....

Creative wprowadza nowe głośniki Pebble X – co je wyróżnia?

Creative wprowadza na rynek nowe głośniki. Pebble X i...

Warto dopłacić za czyste powietrze? Dyson Purifier Humidify+Cool | TEST

Dyson po raz kolejny zaskakuje swoim nowym produktem -...

Polecane

Bezpieczeństwo na drodze dzięki oponom Continental

Kiedy myślimy o bezpieczeństwie na drodze, często zapominamy o...

Aplikacja mObywatel ułatwi życie kierowcom | Rejestracja pojazdu

Zapowiedź kolejnych funkcjonalności w aplikacji mObywatel, która ma znacznie...

BMW: większość sprzedaży to teraz elektryki

BMW osiągnęło przełomowy moment w swojej historii motoryzacji, przekraczając...

Motocykl 125 jaki wybrać?

Co właściwie oznacza termin "motocykl 125"? Chodzi tu o...

Elektryczny motocykl. Czy warto?

Świat motoryzacji dynamiczne zmierza w kierunku elektryfikacji, motocykle elektryczne...

Motocykl do 10 tysięcy złotych. Najlepsze propozycje

Wybór odpowiedniego modelu motocykla, który spełni nasze oczekiwania i...

Pierwszy motocykl | TOP5 najlepszych porad

Kupno pierwszego motocykla to znaczący krok i marzenie każdego...

Motocykl nie odpala po zimie | Najczęstsze przyczyny i rozwiązania

Motocykl to Twoja duma, radość i środek transportu? Kiedy...

BMW serii 7 z autonomiczną jazdą od wiosny 2024!

Już wiosną przyszłego roku właściciele wybranych modeli BMW będą...

Toyota Crown Sedan: komfort i zasięg na wodór

Nowa Toyota Crown Sedan łączy ekologiczne rozwiązania z luksusowym...

Nowa Tesla będzie kosztować 25 tysięcy euro. Skusisz się?

W branży motoryzacyjnej elektryczne wibracje stają się coraz silniejsze....

Zmiana wydechu w motocyklu – czy to dobra decyzja?

System wydechowy motocykla to coś więcej niż tylko rura...

Przygotowanie motocykla do zimowania | Kompletny poradnik

Zima to wyzwanie nie tylko dla kierowców samochodów, ale...

TOP 10: Porady dla początkujących motocyklistów

Jazda na motocyklu to nie tylko sposób na przemieszczanie...

Czy to najlepsza Toyota Corolla do tej pory? Sprawdź!

Nie możemy przecenić znaczenia, jakie dla przyszłości motoryzacji ma...

Nowa Forza Motorsport już jest!

Forza Motorsport, to nazwa, która stała się pewnego rodzaju...

Przeciwskręt: klucz do mistrzostwa w zakrętach na motocyklu

Motocykl to nie tylko środek transportu, ale też pasja...

Motocyklem bez prawa jazdy: kiedy prawo jest po Twojej stronie?

W zatłoczonych miastach motocykl często okazuje się kluczem do...

TOP 5: motocykle dla niskich!

W świecie motocykli wysokość siedziska może znacząco wpłynąć na...

Motor czy motocykl? | Jak powinniśmy mówić

Język polski jest zasobny w niezliczone niuanse, które tworzą...