More

    Jak zdobywać wartościowe linki do witryny? Kilka porad

    Każdy, kto interesuje się tematem SEO, prędzej czy później natknie się na kwestię backlinków i link buildingu. Linki zwrotne są jednym z najważniejszych czynników rankingowych w wyszukiwarkach, a ich właściwy profil w znacznym stopniu przyczynia się do uzyskania wysokiej widoczności. Jednak bez wiedzy na temat tego, ile linków zwrotnych wskazuje na daną witrynę oraz skąd one pochodzą, trudno jest wdrożyć skuteczną strategię link buildingu.

    Jak zdobywać wartościowe linki?

    Google wykorzystuje ponad 200 różnych czynników rankingowych do oceny strony internetowej, a backlinki są bez wątpienia jednym z najważniejszych z nich. Oczywiście nie oznacza to, że należy zdobywać jak najwięcej linków, niezależnie od tego, z jakich stron internetowych będą one pochodziły. Tylko wartościowy link z silnej witryny może znacząco zwiększyć widoczność Twojej strony. Z też tego powodu linkbuilding jest najwyższą dyscypliną optymalizacji wyszukiwarek i najważniejszą częścią każdej strategii SEO.

    Poniżej znajdziesz sprawdzone metody zdobywania linków zwrotnych oraz wskazówki, co możesz zrobić, aby poprawić ich jakość w naturalny, zrównoważony i wysoce skuteczny sposób.

    1. Linki z katalogów oraz ogłoszeń stron internetowych są czasami kontrowersyjne, jeśli chodzi o ich efektywność. Jednak większość specjalistów SEO nie wątpi w ich skuteczność i bez wyjątku zgadza się, że są one bardzo ważną i niezastąpioną strategią linkbuildingu. Linki katalogowe mogą być szczególnie przydatne dla nowych stron internetowych i niektórych branż w celu zbudowania pierwszych linków zwrotnych, a także stworzenia bazy poza stroną internetową. Pozyskując linki w ten sposób, upewnij się jednak, że korzystasz tylko z katalogów wysokiej jakości. Sprawdź także, w jakich katalogach biznesowych i branżowych pojawiają się Twoi konkurenci.
    2. Doskonałym sposobem na przekazanie specjalistycznej wiedzy, zwiększenie widoczności swojej strony i oczywiście umieszczenie wysokiej jakości linków zwrotnych są tzw. artykuły gościnne. Znajdź więc serwisy i blogi związane z tematem, którym się zajmujesz, a następnie zapytaj, czy możesz współpracować i pisać na ten temat jako autor gościnny. Pamiętaj, aby Twoja prośba była interesująca dla wydawcy, pisząc szczery i osobisty e-mail oraz proponując od razu kilka tematów. Zanim jednak to zrobisz, zapoznaj się dokładnie z tematyką danej strony internetowej, aby Twoje sugestie nie pokrywały się z opublikowanymi treściami.
    3. Content marketing i grafika. Wysokiej jakości i skuteczna strategia pozyskiwania linków polega na połączeniu tych dwóch narzędzi internetowych w formie infografik sprzedawanych jako kampania content marketingowa. Chodzi tu na przykład o tworzenie złożonych treści wizualnych na dany temat i udostępnianie ich innym stronom internetowym do bezpłatnego wykorzystania, oczywiście pod warunkiem podania źródła w postaci linku do swojej strony internetowej. W ten sposób uzyskasz link zwrotny o doskonałej jakości. Odkrywając tego rodzaju luki w treści dla swojego obszaru tematycznego, masz idealną szansę na zbudowanie wartościowych linków, które zapewnią Ci wysoką pozycję w rankingu, a tym samym większy autorytet w Google.
    4. Opinie i referencje. Dzięki nim możesz zbudować doskonałe, a przede wszystkim naturalne backlinki. Jeśli korzystasz z określonych narzędzi, produktów i usług, stwórz listę firm, które Ci je dostarczają i zapytaj, czy możesz zamieścić opinię lub referencje w zamian za link zwrotny. Podkreśl także, że Ty także możesz dostarczyć pozytywną recenzję ich produktu lub usługi. Większość firm jest bardzo zainteresowana takimi referencjami, więc jest to łatwy sposób na umieszczenie swojego adresu URL lub przynajmniej nazwy swojej firmy i zebranie wartościowych linków zwrotnych, lub wzmianek, które zwiększą skuteczność SEO poza stroną.
    5. Listy linków są również świetną strategią linkbuildingu. Na przykład, jeśli Twoja witryna dotyczy odzieży vintage, możesz wyszukać listy linków (ranking najlepszych stron), używając słów kluczowych takich jak „najlepsze blogi o odzieży vintage” lub „lista najlepszych szafiarek”. Jeśli znajdziesz takie zestawienie, możesz napisać do właściciela strony lub autora bloga i zapytać, czy Twoja strona może znaleźć się na jego liście. Umieszczenie linku w rankingu nie spowoduje radykalnego wzrostu SEO, chodzi tu jednak o podstawy linków SEO z off-page oraz prostą strategię zdobywania backlinków na dany temat.
    6. Regularnie sprawdzaj, co robi Twoja konkurencja. Jest to niezbędna strategia budowania linków. Sprawdź więc najpierw, którzy konkurenci cieszą się większą widocznością niż Ty i wyprzedzają Cię w rywalizacji. Analizuj profile linków swoich konkurentów, aby zobaczyć, gdzie pozyskują backlinki. Pozwoli Ci to na znalezienie nowych pomysłów na strony, w których możesz w przyszłości zamieścić link.

    Jak sprawdzić jakość linka?

    W pozyskiwaniu linków wiele rzeczy może pójść nie tak, dlatego tak ważna jest analiza linków. Zdobywając linki, warto korzystać z dostępnych w internecie narzędzi SEO, które pokażą, czy dana witryna jest oceniana jako godna zaufania. Aby zmierzyć ten autorytet, w branży SEO najczęściej stosuje się wskaźniki Domain Authority, Domain Rating i Trust Flow.

    Domain Rating (DR) informuje o jakości linków prowadzących do danej domeny w porównaniu z innymi domenami w bazie danych. Na wysokość DR duży wpływ ma tzw. link juice, który jest przekazywany do połączonych domen — im większy DR, tym jest on wyższy. Dodatkowo DR domeny źródłowej jest rozkładany proporcjonalnie na linkowane strony, co oznacza, że link z domeny o DR 15, która linkuje do 4 stron, jest wart więcej niż link z domeny o DR 50, która linkuje do 20 innych stron.

    Domain Authority (DA) składa się z różnych czynników, takich jak wiek domeny, liczba backlinków, zaufanie itp. Im wyższy autorytet domeny, tym bardziej wartościowy jest pozyskany z niej link zwrotny. Z kolei Trust Flow określa, czy dana witryna cieszy się dużym zaufaniem Google, czy też stosuje wątpliwe taktyki link buildingu, słabą treść lub słabe zabezpieczenia. Im wiarygodniejsza jest strona linkująca, tym bardziej wartościowy jest link zwrotny.

    Bardzo ważne jest również uzyskanie certyfikatu SSL dla swojej witryny. Protokół SSL (Secure Socket Layer) chroni poufność i integralność danych wymienianych między witryną a użytkownikiem. Przejście z protokołu http na https ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo transmisji strumienia danych przepływającego przez witrynę. Jest też ważnym elementem wpływającym na to, jak witryna jest postrzegana przez użytkowników i na którym miejscu w końcowych wynikach wyszukiwania się znajdzie.

    Ponadto atrybuty linków, takie jak „follow”, „nofollow” czy „sponsorowany”, informują wyszukiwarkę o tym, w jaki sposób link ma być oceniany. Na przykład nofollow oznacza dla Google, że robot nie powinien podążać za linkiem, więc taki jest odpowiednio mniej wartościowy, chociaż nadal odgrywa ważną rolę w naturalnym profilu linków.

    Cechy słabych backlinków

    Istnieją wartościowe oraz słabe backlinki, a wymagania dotyczące dobrego profilu linków znacznie wzrosły w ostatnich latach. Z tego powodu właściwe strategie link buildingu są tak ważne. Jeśli zastosujesz się do powyższych czynników, zbudujesz trwale skuteczny profil linków i skorzystasz z większego ruchu organicznego na swojej stronie. Z drugiej strony, jeśli pozyskujesz słabe linki lub otrzymujesz linki z podejrzanych witryn, możesz znacznie pogorszyć widoczność swojej witryny, a nawet ponieść długotrwałe szkody. Słabe linki zwrotne mogą również naruszać wytyczne Google.

    Wskaźnikiem słabych backlinków jest sytuacja, w której link pochodzi ze strony internetowej, która nie ma nic wspólnego z branżą użytkownika. Niewiele wart jest również link ze strony o niskiej jakości treści, z niskim DA, oraz takiej, która została już ukarana przez Google.

    Jeśli Twoja strona dopiero kształtuje swoją pozycję w sieci, z czasem pojawią się na niej typowe komentarze SPAM. Mogą to być niebezpieczne linki prowadzące do zewnętrznych witryn. Możesz je ograniczyć, wprowadzając na swojej stronie filtr słów, adresów e-mail i adresów IP, dzięki któremu wybrany komentarz zostanie przeniesiony do grupy komentarzy do moderacji lub natychmiast zostanie usunięty.

    Twój link może również zostać uznany za niebezpieczny lub SPAM. Istnieją fora, które są nadużywane jako tak zwane farmy linków, na których podejrzani SEO-wcy umieszczają wiele backlinków. Jeśli nie chcesz, aby Twój link był postrzegany jako SPAM, powinieneś unikać tego typu forów. Umieszczając linki na forach internetowych, korzystaj więc z takich, które mają wysoką wartość DA. Tylko w ten sposób przyciągniesz na swoją stronę wielu odwiedzających.

    Na koniec należy dodać, że pozycja linku zwrotnego w witrynie również odgrywa ważną rolę w ocenie dokonywanej przez Google. Dlatego link umieszczony na górze strony jest bardziej wartościowy niż link umieszczony na dole. Mniej wartościowe są także linki w stopce lub na pasku bocznym.

    Podsumowanie

    Ogólna zasada obowiązująca przy pozyskiwaniu linków brzmi: im trudniej zdobyć link zwrotny, tym bardziej jest on wartościowy. Dla każdego, kto prowadzi firmę, obecność w Google Moja Firma jest zdecydowanie najważniejszą pozycją w katalogu biznesowym. Zamieszczając regularnie opisy produktów oraz usług w GMF wraz z linkiem również uzyskasz więcej odwiedzających. Nie zapominaj jednak o odpowiednich katalogach i serwisach z lokalnymi ogłoszeniami dla określonych branż i nisz, w których powinna pojawić się strona Twojej firmy. Nawet jeśli niektóre linki z takich katalogów lub stron są oznaczone jako „nofollow”, nadal stanowią one wartościowy zestaw linków, którego nie powinno zabraknąć w Twoim linkowym profilu.

    Dzięki kampaniom content marketingowym opartym na linkach SEO również zyskasz większą uwagę i świadomość swojej firmy oraz wygenerujesz wysokiej jakości backlinki, które z dużym prawdopodobieństwem zostaną kliknięte. Jeśli dodatkowo uda Ci się zamieszczać raz na jakiś czas swój link jako wpis gościnny na innej stronie lub blogu, taki link może okazać się szczególnie cenny.

    Artykuł powstał we współpracy z ideoforce

    Nowe