Komisja Europejska (KE) wystosowała 12 listopada oficjalny komunikat, wzywając Apple do zaprzestania stosowania geoblockingu w ramach Apple Services. Geoblocking, czyli ograniczanie dostępu do usług na podstawie lokalizacji użytkownika, został uznany przez KE i Consumer Protection Cooperation (CPC) za potencjalne naruszenie przepisów unijnych dotyczących ochrony konsumentów.
Dyskryminacja konsumentów w UE?
CPC, sieć organów zajmujących się ochroną konsumentów w krajach członkowskich UE, wykryła przypadki geoblockingu w popularnych usługach Apple, takich jak Apple Music, App Store, Apple Arcade, iTunes Store, Books czy Podcasts. Według KE, praktyki te mogą dyskryminować konsumentów w zależności od ich miejsca zamieszkania. Do najczęściej zgłaszanych problemów należą różnice w interfejsie aplikacji oraz ograniczenia metod płatności, które są dostępne tylko dla krajowych użytkowników.
Problemy z interfejsem i płatnościami
Pierwszym problemem jest różny interfejs usług Apple w zależności od kraju, w którym zarejestrowano konto Apple. Użytkownicy napotykają trudności, chcąc zmienić wersję interfejsu na inną, co zdaniem KE jest niezgodne z przepisami UE dotyczącymi geoblockingu. Przykład? Użytkownik, który zarejestrował swoje konto w Polsce, ma dostęp jedynie do polskiej wersji interfejsu, niezależnie od tego, gdzie przebywa.
KE zwraca również uwagę na ograniczenia dotyczące metod płatności – konsumenci mogą dokonywać zakupów wyłącznie przy użyciu kart wydanych w kraju rejestracji konta Apple. W praktyce oznacza to, że użytkownicy np. z Polski, korzystający z Apple Services za granicą, napotykają przeszkody w dokonywaniu płatności za lokalne aplikacje i usługi.
Brak dostępu do aplikacji w innych krajach
Ostatni problem dotyczy ograniczeń w dostępie do aplikacji oferowanych w innych krajach UE. Apple uniemożliwia pobieranie aplikacji dostępnych w krajach UE, innych niż kraj rejestracji użytkownika. Konsument, który podróżuje po Europie, powinien mieć możliwość pobierania i używania aplikacji lokalnych podczas pobytu w danym kraju, bez konieczności zmiany ustawień konta Apple.
Co dalej?
Apple ma miesiąc na ustosunkowanie się do żądań KE i CPC. Firma musi dostosować swoje praktyki do unijnych przepisów, aby zagwarantować konsumentom dostęp do pełnej oferty Apple Services w całej UE, niezależnie od miejsca rejestracji konta. Jeśli Apple nie spełni wymagań KE, mogą zostać podjęte kolejne kroki prawne.