Modele współpracy w branży IT określają, kiedy i jaką kwotę się płaci za usługę wytwarzania oprogramowania. Dwa najpopularniejsze to Fixed Price oraz Time and Material. Są między nimi istotne różnice. Każdy nadaje się do innego typu projektów i inaczej się zachowuje w sytuacji, gdy pojawia się potrzeba zmiany lub nowy pomysł. Warto wiedzieć, na czym polegają oba te kontrakty, aby móc podjąć decyzję dopasowaną do naszych potrzeb i budżetu.
Porównanie Fixed Price vs. Time and Material
Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z dwóch najpopularniejszych modeli cenowych stosowanych w software house’ach. Temat ten często pojawia się w rozważaniach na temat kosztów aplikacji mobilnych lub webowych. Oczywiste jest przecież, że większość klientów chciałaby zaoszczędzić, nie rezygnując z jakości. Pamiętajmy jednak, że warto przede wszystkim dobrać sposób rozliczania do rozmiaru projektu, czasu jego trwania oraz branży i klientów. Zupełnie inaczej wygląda praca nad małym produktem cyfrowym, który ma z góry ustalony zakres funkcjonalności, inaczej natomiast jest w przypadku tworzenia nowego, rozbudowanego rozwiązania, które może ewoluować wraz z innowacjami pojawiającymi się na rynku.
Spójrzmy więc na cechy wyróżniające modele współpracy Fixed Price i Time and Material.
Kontrakty Fixed Price
Angielska nazwa “fixed price” oznacza “stała cena” i oddaje główne założenie stojące za tym modelem. Koszt określa się przed rozpoczęciem projektu – jest on szacowany przez zespół programistyczny na podstawie poprzednich doświadczeń i przewidywań odnośnie potrzebnych zasobów. Określana jest kwota, którą trzeba zapłacić, a po jej uiszczeniu rozpoczyna się produkcja.
Zaletą takiego rozwiązania jest niewątpliwie fakt, że płacimy raz i nie musimy się później o martwić o dodatkowe koszta. Model Fixed Price wymaga dość solidnego przygotowania i rozległej dokumentacji, aby jak najdokładniej wyestymować cenę projektu, co oznacza również opracowanie konkretnego planu działania i dat ukończenia poszczególnych etapów prac – włączając w to moment wdrożenia. To dla wielu firm może być kluczowe, gdyż nikt nie lubi opóźnień i niepewności.
Jeżeli chodzi o wady, mamy przede wszystkim wyższą cenę projektu – gdyż nie płacimy jedynie za użyte zasoby. W koszty musi być wliczone wszystko, łącznie z nieprzewidywalnymi zdarzeniami, które mogą wymagać większego budżetu. W modelu Fixed Price nie ma zbyt wiele możliwości działania w przypadku zmian, które pojawią się w trakcie trwania produkcji. Wszystko jest opłacone z góry i w takim zakresie pracuje zespół. Warto też zauważyć, że przygotowania do rozpoczęcia projektu mogą się znacząco wydłużyć ze względu na potrzebę przewidzenia wszystkiego, co będzie potrzebne i dokładnego ustalenia szczegółów.
Kontrakty Time and Material
Nazwa sugeruje, że w tym modelu współpracy klient płaci za wykorzystany czas i materiały – i dokładnie tak jest. W naszym artykule o rodzajach kontraktów napisaliśmy: “Jest to najlepsza opcja, kiedy nie da się dokładnie oszacować, ile wykorzystamy czasu i zasobów w projekcie. Przydatny także wtedy, gdy nie można przewidzieć zmian lub zakładamy, że definitywnie będą miały one miejsce.”
Zdecydowanie największą zaletą modelu Time and Material jest jego elastyczność. Klient płaci faktury co miesiąc, więc jeżeli nagle trzeba będzie zmienić kierunek projektu i dostosować do niego zespół, w następnym miesiącu zapłaci stawkę odpowiadającą nowemu składowi produkcyjnemu. Oczywiście może to być ryzykowne i generować nadmierne koszty, dlatego software house powinien odpowiednio doradzić właścicielowi produktu i proponować rozwiązania, które nie obciążą nadmiernie jego budżetu. Warto również uważać na deadline’y, które mogą nadmiernie się rozwlekać przy kontraktach T&M.
Projekt prowadzony w modelu Time and Material można rozpocząć dużo szybciej niż w przypadku Fixed Price, a decyzje mogą być podejmowane na bieżąco. To sprawia, że praca w projekcie przebiega dynamicznie, a klient może kontrolować to, co się dzieje i wspólnie z zespołem szukać najlepszych możliwych dróg rozwoju produktu. Dla niektórych firm ta potrzeba zaangażowania może być wadą, ale z doświadczenia wiemy, że zazwyczaj aktywny udział klienta oznacza lepsze zrozumienie biznesu, produktu i użytkowników końcowych.
Który kontrakt wybrać dla mojego projektu?
Wszystko tak naprawdę zależy od rodzaju produktu, który chcemy stworzyć, budżetu, czasu, jaki możemy przeznaczyć na projekt oraz wielu innych czynników. W itCraft oferujemy kontrakty Time and Material nawet dla mniejszych projektów, gdyż z doświadczenia wiemy, że jest to bardziej efektywny model pracy. Elastyczne podejście jest niezwykle istotne dla naszych klientów i w ten sposób możemy je zapewnić. Zespół jest dopasowywany do konkretnych potrzeb i celu biznesowego tak, aby zapewnić produktywność, ciągły progres i możliwość zmian w razie potrzeby.
Model Fixed Price zazwyczaj poleca się dla małych projektów o ściśle określonych wymaganiach. Można go używać również w przypadku MVP (Minimum Viable Product), czyli wstępnej fazy developmentu, w której najważniejsze jest stworzenie podstawowej wersji produktu w celu przetestowania konceptu konkretnego rozwiązania. Jeżeli klient ma ograniczony budżet lub zależy mu na szybkim wykonaniu projektu (np. w przeciągu kilku miesięcy), Fixed Price również może się sprawdzić, choć oczywiście nie w przypadku rozbudowanych produktów cyfrowych wymagających dużej ilości zasobów.
Zdecydowanie polecamy podejście: “płacisz za to, co dostajesz” i współpracę z software house’ami, które oferują współpracę o model Time and Material. Korzystanie z konsultacji i rekomendacji firmy IT będącej naszym partnerem również ma sens. Zespół z doświadczeniem w wytwarzaniu oprogramowania wie najlepiej, ile czasu może zająć stworzenie konkretnych części produktu i jakie osoby będą do tego potrzebne. Zwróćmy uwagę, czy uważnie słuchają potrzeb swoich klientów i potrafią rozwiązywać problemy w sposób dla nas satysfakcjonujący. To oraz otwarta, transparentna komunikacja zwiastują pozytywny przebieg współpracy oraz najwyższej jakości efekt końcowy w postaci produktu cyfrowego, który będzie realizował założone cele biznesowe.