Musisz wiedzieć, że nawet największe korporacje nie są w stanie osiągnąć sukcesu w biznesie bez stosowania segmentacji rynku. Czym jest zatem segmentacja rynku i dlaczego warto kierować produkty i usługi do konkretnych odbiorców?
Poznaj historię konkretnego produktu, który osiągnął sukces dzięki stosowaniu segmentacji rynku
Gdy firma Procter & Gamble wprowadzała na rynek nowość w postaci pasty wybielającej Crest Whitestrips obrała za główny cel sprzedażowy konkretny segment rynku. Należały do niej kobiety planujące ślub oraz mężczyźni homoseksualni, którzy intensywnie dbają i swój wizerunek. Firma zdecydowała się zatem na kampanię do osób, które w ich ocenie charakteryzują się największą siłą nabywczą nowego produktu. Szybko okazało się, że sprzedaż produktu spełniła śmiałe oczekiwania producentów, a dalszą konsekwencją było kierowanie go do kolejnych segmentów rynku.
Dlaczego czasem mniej znaczy więcej?
Dobrze określona grupa odbiorców pozwala na zbudowanie bardziej spersonalizowanej komunikacji marketingowej, a konsumenci doceniają indywidualne komunikaty. W efekcie nasz przekaz wiąże się z większymi emocjami, a także odpowiada on na konkretne potrzeby ściśle sprecyzowanej grupy odbiorców. Segmentacja rynku pozwala zatem na lepszą i efektywniejszą komunikację z potencjalnymi nabywcami, a to przekłada się na sprzedaż.
Nie możesz pominąć segmentacji rynku w swoich działaniach reklamowych
Ludzie uwielbiają konkrety i pragną skutecznego rozwiązania swoich problemów. Musisz również wiedzieć, że tylko nieliczne korporacje kierują swoje produkty do wszystkich segmentów rynku. Dobrym tego przykładem może być Coca-Cola bądź Microsoft. Jednak to segmentacja rynku determinuje sukces wielu rozwijających się marek i start-upów.
Jak zatem wybrać odpowiedni segment rynku?
Do najważniejszych kryteriów wyodrębniających konkretne segmenty rynku należy: segmentacja geograficzna, segmentacja demograficzna, segmentacja psychograficzna oraz segmentacja behawioralna. Aby wyodrębnić konkretne segmenty rynku, musimy określić wyróżniające cechy potencjalnych odbiorców, które pozwolą precyzyjniej określić grupę o największej sile nabywczej.
Przykładowo: Marketing lokalny bazuje na segmentacji geograficznej. Jesteś producentem lokalnych przysmaków? Podkreśl w swojej komunikacji cechy nawiązujące do konkretnego obszaru geograficznego bądź miejscowości. Oferujesz usługi na terenie województwa świętokrzyskiego? Skup się na kanałach lokalnych. Nie ma sensu kierować komunikatów marketingowych w mediach ogólnopolskich.
Uważaj na pułapki wynikające z nadawania etykiet konkretnym segmentom
Nawet jeśli ściśle określisz swoją grupę docelową poprzez zdefiniowanie jej wieku, płci, miejsca zamieszkania oraz zainteresowań, możesz popaść w pułapkę uogólniania. Aby dotrzeć precyzyjnie do swoich potencjalnych Klientów musisz szukać konkretnych wyróżników. Im lepiej zdefiniowany segment rynku, tym większy sukces Twojej komunikacji marketingowej.