Octavia z kompaktowym silnikiem TSI i systemem DCC

ŠKODA Octavia jest jeszcze bardziej dynamiczna i oszczędna. Gama silników benzynowych została uzupełniona o nową, wysoce zaawansowaną, trzycylindrową jednostkę 1.0 TSI. Równolegle, dla wersji silnikowych o mocy powyżej 150 KM debiutuje adaptacyjny system zmiennego trybu jazdy DCC.

Niezależnie od typu nadwozia, ŠKODA Octavia zachwyca swoimi mocnymi i oszczędnymi silnikami. Rozbudowana gama jednostek benzynowych i wysokoprężnych rozciąga się aż po sportowe wersje RS o mocy 230 KM przy technologii TSI i 184 KM dla wersji TDI.

W ofercie benzynowych silników TSI debiutująca turbodoładowana, trzycylindrowa jednostka zastąpiła czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra. Ze swojej pojemności 999 cm3 generuje 115 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego w zakresie obrotów 2000–3500 obr./min. Pierwszy trzycylindrowy silnik w historii tej serii modelowej wyróżnia się wysokim komfortem akustycznym i dynamiką przewyższającą zastępowaną wersję.

W połączeniu z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG nowy 1.0 TSI rozpędza ŠKODĘ Octavia w wersji liftback od 0 do 100 km/h w 10 sekund i pozwala jej osiągnąć 202 km/h. Z sześciobiegową skrzynią ręczną czas przyspieszenia do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy.

Wersja kombi również jest dostępna z obydwoma typami skrzyni biegów – dla obydwu prędkość maksymalna w kombi wynosi 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h 10,2 sekundy z siedmiobiegową przekładnią DSG i 10,1 sekundy z sześciobiegową skrzynią ręczną.

Największy postęp nowa jednostka przyniosła jednak na polu zużycia paliwa, obniżając je o 8%. Wersja liftback z siedmiobiegową skrzynią DSG może pokonać 100 km zużywając średnio tylko 4,6 litra paliwa. Wersja kombi zużywa średnio 4,7 l/100 km ze skrzynią manualną.

10 TSI Motor Dreizylinder

Nowy silnik 1.0 TSI napędzający ŠKODĘ Octavia to dzieło nowoczesnej technologii w każdym calu. Dzięki kompaktowej budowie i skrzyni korbowej wykonanej z aluminium, trzycylindrowa jednostka napędowa waży tylko 78 kg. Aluminiowe tłoki i kute korbowody są wyważone w taki sposób, by zapewnić cichą i gładką pracę bez potrzeby instalacji wałka wyrównoważającego.

Cała konstrukcja zapewnia niską masę bezwładności i minimalne straty energii przy tarciu wewnętrznym. Skrzynia korbowa i głowica cylindrów posiadają swoje własne obiegi układu chłodzenia, a kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów ma kluczowe znaczenie w wydajnym układzie termoregulacji całego silnika. Dla udoskonalenia sposobu dostarczenia paliwa do silnika, wałki rozrządu zaworów ssących i wydechowych mogą być regulowane o odpowiednio 50 i 40 stopni obrotu.

Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod wysokim ciśnieniem sięgającym 250 barów. Intercooler turbosprężarki jest zintegrowany z dolotem, błyskawicznie podnosząc ciśnienie doładowania do nawet 1,6 bara.

System DCC: zróżnicowane doświadczenie jazdy

Na rok modelowy 2017 dla modelu Octavia z silnikami o mocy od 150 KM ŠKODA przygotowała zawieszenie adaptacyjne DCC wraz z wyborem profilu jazdy (Dynamic Chassis Control). Wybór profilu jazdy (Driving Mode Select) umożliwia dopasowanie niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy. Dostępne tryby jazdy Comfort, Normal i Sport zmieniają nastawy układu napędu, układu kierowniczego i charakterystykę amortyzatorów. Układ DCC dostępny jest także w modelach Octavia RS i Octavia RS 230, gdzie oferuje bardziej komfortowe ustawienie w codziennej eksploatacji.

Sztywność amortyzatorów jest regulowana zaworem sterującym przepływem oleju w ich wnętrzu. Zawór ten jest elektronicznie sterowany na podstawie warunków na drodze, stylu jazdy kierowcy i wybranego przez niego trybu pracy. Pełne otwarcie zaworu zapewnia skuteczniejsze tłumienie nierówności, małe – bardziej precyzyjne i pewne prowadzenie ze skuteczniejszym hamowaniem i zminimalizowanymi przechyłami. DCC przyczynia się także do poprawy bezpieczeństwa czynnego: funkcja automatycznie zmienia ustawienie z Comfort na Sport w sytuacjach awaryjnych, dzięki czemu zapewnia maksymalną stabilność i skraca drogę hamowania.

DCC i wybór profilu jazdy są elementami wyposażenia opcjonalnego, dostępnego od wersji wyposażenia Ambition. Dzięki możliwości wyboru profilu jazdy kierowca może regulować charakterystykę pracy układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów DSG i zawieszenia, wybierając jeden z kilku dostępnych trybów jazdy.

Tryb Individual umożliwia ustawienie właściwości każdego z podzespołów oddzielnie według osobistych preferencji.

picture5
fot. Skoda

Właściwości ogólne, wnętrze i rozwiązania „Simply Clever”

ŠKODA Octavia zawsze była znana z oferowania „trochę więcej samochodu” od konkurencji dzięki wyjątkowo przestronnej kabinie połączonej z eleganckim kształtem nadwozia liftback z funkcjonalną, dużą pokrywą bagażnika. Do założeń modelu należy zapewnienie ponadprzeciętnej przestrzeni z najlepszymi wynikami w segmencie samochodów kompaktowych w zakresie ilości miejsca na nogi i głowy pasażerów. Zarówno wersja liftback, jak i kombi mogą pochwalić się największymi pojemnościami bagażnika w swoich klasach.

Tak jak każdą ŠKODĘ, model Octavia wyróżnia wiele udogodnień elektronicznych i rozwiązań „Simply Clever”, które ułatwiają życie wszystkim osobom na pokładzie auta.

Na rok modelowy 2017 klimatyzacja Climatronic zyskuje filtr antyalergiczny, a opcjonalna kamera cofania ma zagwarantowaną pełną widoczność dzięki czyszczeniu płynem do spryskiwaczy. Od końca lata wśród opcji pojawi się parasolka mocowana pod fotelem pasażera z przodu, już teraz natomiast dostępny jest uchwyt do mocowania iPada na oparciach przednich foteli.

picture2

Nowe funkcje pokładowego systemu rozrywki

Pokładowy system rozrywki w modelu Octavia wykorzystuje architekturę Modular Infotainment Matrix drugiej generacji (MIB II). Jest łatwy w obsłudze, wszechstronny i bardzo wydajny. Począwszy od roku modelowego 2017 zestaw Swing jest częścią wyposażenia standardowego już od wersji Active. Do zestawu Amundsen dodano funkcję wi-fi, a część z funkcji systemu może być sterowana poprzez aplikację ŠKODA Media Command na tablecie lub smartfonie – miła perspektywa dla pasażerów ŠKODY Octavia siedzących z tyłu.

Z nowymi funkcjami pokładowy system rozrywki staje się dla modeli rocznika 2017 jeszcze bardziej rozbudowany. Opcja ŠKODA Phonebox wykorzystuje antenę samochodu do wzmocnienia sygnału telefonu bez potrzeby podłączania się do niego kablem. W tym samym czasie bezprzewodowo ładuje go indukcyjnie (zgodnie ze standardem Qi dla kompatybilnych telefonów).

Źródło: ŠKODA

Polecane

Dyson 360 Vis Nav™ – rewolucja w automatycznym sprzątaniu?

Firma Dyson ujawniła swój najnowszy model robota sprzątającego, który...

Pokrowce do iPhone 15 | NJORD: prezentuje nowości dla Apple

Nie minął nawet tydzień od premiery najnowszej serii iPhone...

Masz już iPhone 15? Hama prezentuje akcesoria dla nowej generacji Apple!

Po wprowadzeniu na rynek najnowszego modelu iPhone 15 przez...

Ukryte funkcje Twojego iPhone, o których nie wiedziałeś

Nowoczesne smartfony są coraz bardziej funkcjonalne i rozbudowane. Apple...

Gigantyczny SAMSUNG już w sprzedaży!

Nowy model telewizora Samsung o imponującej wielkości ekranu 98...

Jak hamować motocyklem w deszczu?

Jazda na motocyklu to nie tylko emocje i wolność...

Kurtka motocyklowa na jesień – jaką wybrać?

Jesień to czas, kiedy motocykliści muszą być szczególnie przygotowani...

Krótsze lekcje i 4 dni szkoły w tygodniu?!

Według ostatnich badań przeprowadzonych przez platformę ClickMeeting, znacząca część...

Słuchawki CORSAIR VIRTUOSO PRO | Dla entuzjastów gier i streamingu

CORSAIR -  producent sprzętu dla graczy i twórców cyfrowych...

Jak wyłączyć powiadomienia na Iphone?

Jeśli chcesz całkowitego spokoju od powiadomień lub zmienić ich...

Weekend w europejskich stolicach: jak maksymalnie wykorzystać krótki wyjazd?

Podróże kształcą, bawią i uczą. Co, jeśli mamy jednak...

Jak korzystać ze Street View w mapach iPhone?

Istnieją dwa sposoby korzystania z funkcji Street View w...

Skanowanie kodów QR na iPhone | PORADNIK

Kody QR stają się coraz bardziej popularne w codziennym...

Północ Europy kryje tajemnicę: gdzie podziwiać zorzę?

Zorza polarna, znana również jako Aurora Borealis, jest jednym...

Czy nowe Motorole zdetronizują konkurencję?

Motorola wprowadza do Polski cztery nowe modele smartfonów, które...

Canon i nowe obiektywy Cinema Prime

Nowa seria obiektywów dla profesjonalistów Canon ogłosił premierę siedmiu modeli...

Polecane

Jak hamować motocyklem w deszczu?

Jazda na motocyklu to nie tylko emocje i wolność...

Kurtka motocyklowa na jesień – jaką wybrać?

Jesień to czas, kiedy motocykliści muszą być szczególnie przygotowani...

Ile samochodów sprzedaż Lexus w Polsce?

Lexus osiągnął niedawno istotny kamień milowy w Polsce. Od...

TOP 5: porad bezpiecznej jazdy motocyklem w deszczu

Motocykl to dla wielu osób symbol wolności, pasji i...

Motocyklem w chłodniejsze dni: korzyści i wyzwania

Kiedy myślimy o jeździe na motocyklu, zazwyczaj wyobrażamy sobie...

Kominiarka a jazda na motocyklu: klucz do komfortu czy zbytek?

Gdy myślimy o motocyklistach, wyobrażamy sobie skórzane kurtki, hełmy...

Jak poruszać się motocyklem w korku

Przyjemność z jazdy na motocyklu może być przytłumiona przez...

Jak przygotować się na dłuższą podróż motocyklem

Zakręcone asfalty wiodące w nieznane, wiatr we włosach i...

Jak dobrać idealny kask motocyklowy

Bezpieczeństwo na drodze to priorytet każdego motocyklisty. Niezależnie od...

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o różnych typach motocykli

Dynamiczne maszyny, które podnoszą adrenalinę, przemierzając asfaltowe drogi, mają...

Elektryczne motocykle: eko-przyjazna rewolucja na drogach?

W dzisiejszych czasach, kiedy troska o środowisko naturalne jest na...

TOP 10: Idealne motocykle dla początkujących

Początek motocyklowej przygody to niezwykle ekscytujący moment, pełen oczekiwań...

TOP 5: Niesamowite trasy motocyklowe: Podróż życia!

Czy marzysz o przygodzie na dwóch kółkach? Czy serce...

TOP 5: Motocykle, które zmieniły historię. Sprawdź

Motocykle od wieków fascynują ludzi swoim designem, prędkością i...

Toyota Yaris 1.0 – Ostatnia szansa na niezawodny silnik

Toyota Yaris, ikona miejskich samochodów. Jednak teraz nadszedł moment,...

Toyota Lunar Cruiser: Księżycowy łazik z napędem ogniwa paliwowego

Toyota Motor Corporation oraz Mitsubishi Heavy Industries (MHI) w...
0
Would love your thoughts, please comment.x