Przebojowe Audi A3: dwie dekady, trzy generacje

Założyciel segmentu samochodów kompaktowych premium świętuje swoje urodziny. Ponad cztery miliony sprzedanych od 1996 roku egzemplarzy – od wersji trzydrzwiowej, przez kabriolet, aż po RS 3 – razem aż 54 warianty w globalnej ofercie.
20 lat temu, podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie nad Menem, koncern z Ingolstadt po raz pierwszy zaprezentował swój przebojowy model. Dzisiaj, to kompaktowe auto segmentu premium dostępne jest w zależności od rynku w czterech wersjach nadwozia i z czterema różnymi rodzajami napędu.

Model A3, Audi po raz pierwszy przedstawiło na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie, w 1996 roku. Ten zupełnie nowy wówczas samochód, bazował na platformie Golfa IV, który pojawił się w 1997. Już pierwsza generacja Audi A3 charakteryzowała się jakością i wyposażona była w rozwiązania techniczne właściwe wcześniej wyłącznie samochodom klasy wyższej. Stąd model ten uchodzi za założyciela segmentu samochodów kompaktowych klasy premium. Na początku, Audi A3 było dostępne wyłącznie jako trzydrzwiowy hatchback w trzech wariantach wyposażenia i z czterema różnymi silnikami – benzynowymi i wysokoprężnymi. We wrześniu roku 1998, Audi wyposażyło A3 w stały napęd na cztery koła quattro. Był to pierwszy przypadek zastosowania tego typu napędu w samochodzie kompaktowym. W marcu roku 1999, rodzina A3 powiększyła się o wariant pięciodrzwiowy.

Wiosną tego samego roku, cztery pierścienie poczyniły kolejny krok w rozwoju A3, prezentując jego sportową wersję – Audi S3. Rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra, z turbosprężarką i pięcioma zaworami na cylinder, generował moc 154 kW (210 KM).

Podzieloną na dwie części osłonę chłodnicy Audi A3 drugiej generacji, zastąpiła w 2005 roku pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, stając się od tego momentu jednym z najbardziej charakterystycznych elementów samochodów z Ingolstadt. W 2008 roku zadebiutowało Audi A3 Cabriolet z klasycznym dachem tkaninowym, stając się tym samym pierwszym wariantem tego modelu z otwartą karoserią.

Trzecia, aktualnie produkowana generacja Audi A3, po raz pierwszy dostępna jest także jako limuzyna. Audi A3 Limousine miało premierę w 2012 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. W 2016, cała seria A3 została technicznie odmłodzona.

Audi RS 3 Sportback to jej sportowa awangarda. Pierwsze jej wcielenie pojawiło się na drogach w roku 2011. Samochód wyposażony był wtedy w potężny silnik o mocy 250 kW (340 KM). Kolejna odsłona sportowej wersji z jednostką napędową o mocy 270 kW (367 KM), wyjechała na drogi w roku 2015.

Na tegorocznej Wystawie Samochodowej w Paryżu, cztery pierścienie zaprezentowały Audi RS 3 Limousine – pierwsze kompaktowe Audi z emblematem RS w wersji sedan. Napędza je motor 2.5 TFSI o mocy 294 kW (400 KM) – najmocniejszy na świecie seryjnie produkowany silnik pięciocylindrowy.

Kokpit: od analogowego po cyfrowy

Pierwsza i druga generacja Audi A3 wyposażone były w analogowy obrotomierz i analogowy prędkościomierz. Najnowsze wcielenie A3, na życzenie może być wyposażone w kokpit cyfrowy – Audi Virtual Cockpit. Mając na pokładzie takie rozwiązanie, wszystkie najważniejsze, związane z jazdą informacje, obserwować można na wysokiej rozdzielczości ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala. Przy pomocy przycisku „View” na wielofunkcyjnej kierownicy, prowadzący auto może przełączać pomiędzy dwoma widokami. W widoku klasycznym widzimy obraz dużych, wyglądających niczym analogowe, zegarów. W widoku progresywnym dominuje natomiast centralne okno, w którym najwięcej miejsca zajmuje mapa nawigacji lub łatwe do odczytania listy telefonu, radia oraz sprzętu audio. Obrotomierz i prędkościomierz przedstawiane są wtedy jako małe, okrągłe zegary, umieszczone po bokach ekranu.

Układ przeniesienia napędu: pierwsza dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów

Audi A3 drugiej generacji było pierwszym samochodem produkcji seryjnej wyposażonym w inspirowaną wyścigami elektrohydrauliczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów. Skrzynia ta błyskawicznie zmieniała biegi, bez uszczerbku w sile ciągu, dając tym samym możliwość prawdziwie sportowej jazdy. Dziś, automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia S tronic ma ugruntowaną pozycję i jest dostępna prawie we wszystkich rodzinach modelowych Audi.

Światła: od halogenowych po diodowe Matrix.Na przykładzie Audi A3, prześledzić można rozwój technik oświetlenia na przestrzeni ostatnich 20 lat. Pierwsze Audi A3 miało reflektory halogenowe. Dzisiaj, standardowo wyposażane jest w reflektory ksenonowe. Na życzenie, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu drogowego, światłem łudząco podobnym do światła dziennego, drogę oświetlić mogą reflektory diodowe Matrix.

Światło drogowe reflektorów diodowych Matrix wytwarzane jest przez 15 diod umieszczonych w każdej jednostce. Do emisji wiązki świetlnej używają one trzech reflektorów. Kamera umieszczona we wstecznym lusterku dostarcza informacji do układu sterującego, który w zależności od potrzeb pojedynczo włącza i wyłącza poszczególne diody, a także dodatkowo przyciemnia je na 64 sposoby. W ten sposób reflektory diodowe Matrix mogą emitować światło na kilka milionów sposobów. Dodatkowo oświetlają też znaki drogowe z mocą mniejszą nawet o 30 procent, aby światło, które się od znaków odbija, nie oślepiało kierowcy.

Systemy wsparcia: na prostej ku autonomicznej jeździe

Duża ilość systemów wsparcia kierowcy w modelu A3 to wzorcowy przykład szybkiego rozwoju systemów elektrycznych i elektronicznych Audi. Najnowsza generacja tego modelu oferuje różne systemy, np. aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist i system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front z funkcją ochrony pieszych.

Przełomowym rozwiązaniem, jest montowany w najnowszym A3 opcjonalny asystent jazdy w korkach. System ten utrzymuje samochód w stałej odległości od jadącego przed nim pojazdu. Gdy klient zestawi asystenta jazdy w korkach z automatyczną skrzynią biegów S tronic, to jego Audi A3 po krótkim przystanku spowodowanym zatrzymaniem korka, automatycznie ponownie rozpocznie jazdę. W powolnym ruchu z prędkością do 65 km/h, asystent jazdy w korku może na krótko przejąć też funkcję kierowania samochodem, o ile jednak poruszamy się po autostradach lub innych drogach wysokiej jakości. To ważny krok w kierunku autonomicznej jazdy.

Przebojowy model: ponad cztery miliony sprzedanych egzemplarzy

20 lat Audi A3: na rynku niemieckim, kombinacje wariantu karoserii, silników, skrzyń biegów i rodzajów napędu, dają aż 54 wersje tego kompaktowego samochodu segmentu premium. Audi A3 to światowy gracz, obecny na drogach ponad stu krajów na całym świecie. Audi A3, A3 Sportback, A3 Sportback e-tron i A3 Sportback g-tron, produkowane są w zakładach w Ingolstadt. W 2001 koncern przeniósł częściowo produkcję Audi A3 do fabryki w wegierskim Győr. Z taśmy produkcyjnej zjeżdżają tam modele Audi A3 Limousine i A3 Cabriolet. W zakładach w chińskim Foshan, Audi produkuje modele Audi A3 Sportback i A3 Limousine przeznaczone wyłącznie na chiński rynek. Od rozpoczęcia produkcji dwadzieścia lat temu, powstały ponad cztery miliony egzemplarzy tego modelu.

Polecane

Zapowiedź siódmego sezonu Black Mirror: Co nas czeka?

Serial "Black Mirror", którego twórcą jest Charlie Brooker, powróci...

Bonus za rejestrację: Czy to rzeczywiście darmowe środki?

Fundamentem branży hazardu przez internet są bonusy i promocje....

TOP 10: te inteligentne gadżety ułatwią Ci życie

Czy zastanawialiście się kiedyś, jak nowe technologie mogą ułatwić...

Motorola na Black Friday 2023 – smartfony już od 599 zł!

Z okazji tegorocznego Black Friday, Motorola zaskakuje klientów atrakcyjnymi...

Mikołajkowy hit: Multiport LINQ by ELEMENTS dla każdego!

Technologia ułatwia codzienne życie, a uniwersalne gadżety, takie jak...

Specjalna edycja GeForce RTX 4070 iCHILL X3 od INNO3D

Karta graficzna GeForce RTX 4070 w specjalnej edycji iCHILL...

Najnowszy PC Cooler Master już wkrótce w Europie – Poznaj Cooling X

Nowy model PC od znanej firmy Cooler Master, słynącej...

NAVITEL z 3,5 miliona urządzeń na rynku europejskim

NAVITEL EUROPE donosi o imponującym osiągnięciu sprzedaży 3,5 miliona...

Drony zimą. Jak rewolucjonizują monitoring pogody i akcje ratunkowe?

Zmiany klimatyczne i ekstremalne warunki pogodowe stają się coraz...

Ogromny rabat na słuchawki Jabra Elite 8 Active na Black Friday!

Black Friday i Cyber Monday 2023 to okazja dla...

Navitel M800 Dual – dwie kamery na motocyklu? | Pierwsze wrażenia

Od kilku lat korzystam z wideorejestatorów w swoim samochodzie...

Jak kultura azjatycka wpływa na branżę hazardową?

Azja jest kontynentem, w którym hazard jest niezwykle popularny...

Unikatowy OnePlus Open w wersji Voyager Black na Black Friday

OnePlus z ofertą na Black Friday. Marka wprowadza na...

Działaj zanim będzie za późno! Black Friday w Huawei

Black Friday przynosi szansę na zakup produktów Huawei w...

Hama prezentuje nowe smartwatche serii 8900 z ekranami AMOLED

Hama wprowadza na rynek nową serię smartwatchów 8900 z...

Sahakom Czeka: Odkryj tajemnice pływających wiosek w „Our Life on Water”

Odkryj magiczny świat Sahakom w "Our Life on Water",...

Polecane

BMW serii 7 z autonomiczną jazdą od wiosny 2024!

Już wiosną przyszłego roku właściciele wybranych modeli BMW będą...

Toyota Crown Sedan: komfort i zasięg na wodór

Nowa Toyota Crown Sedan łączy ekologiczne rozwiązania z luksusowym...

Nowa Tesla będzie kosztować 25 tysięcy euro. Skusisz się?

W branży motoryzacyjnej elektryczne wibracje stają się coraz silniejsze....

Zmiana wydechu w motocyklu – czy to dobra decyzja?

System wydechowy motocykla to coś więcej niż tylko rura...

Przygotowanie motocykla do zimowania | Kompletny poradnik

Zima to wyzwanie nie tylko dla kierowców samochodów, ale...

TOP 10: Porady dla początkujących motocyklistów

Jazda na motocyklu to nie tylko sposób na przemieszczanie...

Czy to najlepsza Toyota Corolla do tej pory? Sprawdź!

Nie możemy przecenić znaczenia, jakie dla przyszłości motoryzacji ma...

Nowa Forza Motorsport już jest!

Forza Motorsport, to nazwa, która stała się pewnego rodzaju...

Przeciwskręt: klucz do mistrzostwa w zakrętach na motocyklu

Motocykl to nie tylko środek transportu, ale też pasja...

Motocyklem bez prawa jazdy: kiedy prawo jest po Twojej stronie?

W zatłoczonych miastach motocykl często okazuje się kluczem do...

TOP 5: motocykle dla niskich!

W świecie motocykli wysokość siedziska może znacząco wpłynąć na...

Motor czy motocykl? | Jak powinniśmy mówić

Język polski jest zasobny w niezliczone niuanse, które tworzą...

Shimmy – analiza zjawiska drżenia motocykla

Drżenie, potocznie nazywane "shimmy", to zjawisko, które może doprowadzić...

Co kupić motocykliście? | PORADNIK

Kupowanie prezentu dla zapalonych motocyklistów może być zadaniem karkołomnym,...

Jazda motocyklem zwiększa Twój iloraz inteligencji!

W erze dynamicznych zmian, nieustannego rozwoju technologii i przyspieszonego...

TOP 5: Największe seryjnie produkowane silniki w motocyklach!

Motocykle od zawsze fascynują swoją swobodą, dynamiką oraz mocą....
0
Would love your thoughts, please comment.x