Red Bull nie może zarejestrować niebiesko-srebrnej kolorystyki jako znaku towarowego

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zdecydował, że Red Bull nie może zarejestrować niebiesko-srebrnej kombinacji kolorów dla swoich produktów, jako znaku towarowego. Swoją decyzję tłumaczą nieprecyzyjnym opisem układu kolorów.

Red Bull walczył o zastrzeżenie dwóch znaków towarowych, którymi oznacza swoje napoje energetyczne. Pierwszy z nich, zarejestrowany został w 2005 roku. W jego opisie znalazła się informacja o „przybliżonym stosunku 50% między dwoma kolorami: błękitnym i srebrnym. Drugi znak towarowy został natomiast zarejestrowany w 2011 roku i dotyczył „zestawienia powyższych kolorów w równych proporcjach”.

Wniosek o unieważnienie znaku towarowego

W 2011 roku polska firma Optimum Mark złożyła jednak w EUIPO wniosek o unieważnienie drugiego znaku towarowego marki Red Bull, powołując się na nieprecyzyjny opis rozkładu kolorów. Polska spółka skierowała również skargę na pierwszy znak towarowy, którym został zarejestrowany w 2005 roku. W odpowiedzi na te wniosku EUIPO w 2013 roku unieważniło oba te znaki. Decyzja EUIPO została też podtrzymana w 2017 roku przez sąd UE. Marka Red Bull decydowała się wnieść odwołanie od tej decyzji do TSUE.

red bull znak towarowy

Orzeczenie TSUE w sprawie Red Bulla

29 lipca 2019 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w tej sprawie, że zbyt ogólny opis kombinacji kolorów niebieskiego i srebrnego może prowadzić do zbyt licznych kombinacji. Podtrzymał przez to decyzję EUIPO oraz sądu UE. Oznacza to, że na ten moment niebiesko-srebrne kolory mogą być wykorzystywane przez wszystkie marki, które zajmują się produkcją napojów energetycznych.

W tym wypadku warto również wspomnieć o orzeczeniu z 19 czerwca tego roku, gdzie sąd UE orzekł, że charakterystyczne „trzy paski” nie będą chronione na terenie Unii Europejskiej jako znak towarowy marki Adidas. Marce nie udało  się udowodnić, że znak ten kojarzy się jednoznacznie z ich firmą.

Co myślicie o tej decyzji?

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments