More

    Reklamy 5G pod lupą UOKiK

    UOKiK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowania wyjaśniające wobec firm P4, operatora sieci Play oraz Polkomtel, operatora sieci Plus. Postępowania te mają na celu sprawdzenie rzetelności reklam na temat ofert związanych z technologią 5G.

    O technologii 5G mówi się coraz więcej pomimo tego, że w Polsce nie jest ona jeszcze mocno rozwinięta. Jest z nią związanych sporo korzyści, m.in. szybsze, stabilniejsze połączenia i o wiele krótsze czasy reakcji sieci. W jej zasięgu przybywa użytkowników, a operatorzy przypominają nam o niej w reklamach. Czy są one przerysowane?

    Co jest nie tak z reklamami o 5G?

    Na to pytanie odpowiedzi udzielić chce prezes UOKiK, Tomasz Chróstny. To właśnie on zdecydował o wszczęciu postępowań wyjaśniających wobec Polkomtel, czyli operatora sieci Plus oraz P4, operatora sieci Play. Sprawdzi w nim informacje udzielane w ramach prowadzonych kampanii marketingowych w związku z wprowadzeniem technologii 5G.  Prezes UOKiK zaznaczył, że istotne z perspektywy użytkownika warunki oferty muszą być przedstawione wprost – bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień, w przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd. Wskazał również, że przedsiębiorcy poza informowaniem o korzyściach tej technologii, powinni podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać.

    Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów klienci sieci Play na podstawie informacji w reklamach byli przekonani o tym, że prezentowana cena urządzenia obejmuje również internet w prędkości 5G. Z kolei abonamenci Plusa skarżyli się na nieprawidłowe działanie najnowszej technologii, mimo posiadania odpowiedniego urządzenia. Prezes UOKiK ma zweryfikować, czy opisane przez konsumentów sytuacje miały miejsce.

    Warto zaznaczyć, że postępowania wyjaśniające są prowadzone w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy, oraz że ich celem jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na rynku. Dopiero kolejnym krokiem może być wszczęcie postępowań właściwych, które mogą zakończyć się nałożeniem kary nawet do 10 procent rocznego obrotu przedsiębiorcy.

    Nowe