More

    Spotify wprowadzi płatności dla twórców wideo! Platforma stawia na bezpośrednią konkurencję z YouTube

    Spotify przygotowuje duże zmiany, które mogą znacząco wpłynąć na rynek wideo. Już od 2 stycznia 2025 roku platforma zacznie wypłacać wynagrodzenia twórcom wideo, opierając się na poziomie zaangażowania ich treści wśród płatnych subskrybentów. Nowe zasady będą obowiązywać na rynkach w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii i Kanadzie. Tym samym Spotify zbliża się do modelu biznesowego YouTube, który już od dawna wypłaca swoim twórcom udziały z przychodów z reklam.

    Jak zapowiedział Daniel Ek, CEO Spotify, firma zamierza zapewnić twórcom wyjątkowe doświadczenia i wynagrodzenia, które będą stanowiły konkurencję dla innych platform. Ek mówił o „lepszych doświadczeniach” dla odbiorców i twórców na wydarzeniu Spotify dla twórców w Los Angeles.

    Konkurencja z YouTube na horyzoncie

    Decyzja o wynagradzaniu twórców za zaangażowanie ich treści to krok, który Spotify przybliża do bezpośredniej konkurencji z YouTube. Obecnie YouTube płaci miliardy dolarów swoim twórcom, oferując im udział w przychodach z reklam. Wprowadzając podobny model wynagrodzeń oparty na zaangażowaniu, Spotify wyraźnie stara się przejąć część rynku twórców wideo, oferując im alternatywę wobec giganta, jakim jest YouTube.

    Od czasu, gdy Spotify w 2022 roku umożliwił szerokie publikowanie podcastów wideo, popularność tej formy przekazu dynamicznie rośnie. Liczba twórców wideo na platformie zwiększa się z roku na rok, a obecnie Spotify oferuje już ponad 300 000 takich produkcji, co stanowi wzrost z 250 000 w czerwcu. Co ciekawe, według przedstawiciela Spotify, Grey’a Munforda, „godziny konsumpcji treści wideo rosną szybciej niż w przypadku treści audio”.

    Nowe centrum dla twórców i brak przerw reklamowych

    Spotify wdraża także zmiany, które mogą zwiększyć przyciąganie subskrybentów płacących. W ramach abonamentu znikną automatyczne przerwy reklamowe w podcastach wideo, co ma zwiększyć komfort odbioru treści. Twórcy zyskają dostęp do swojego wynagrodzenia oraz bardziej zaawansowanych danych analitycznych w dedykowanym centrum – Spotify for Creators, które umożliwi też przesyłanie krótkich, pionowych klipów wideo.

    Chociaż szczegóły wyliczeń wypłat dla twórców pozostają niejasne, Gustav Söderström, współprezes Spotify, potwierdził w rozmowie z The Verge, że „model ten jest konkurencyjny z obecnymi rozwiązaniami” i ma być atrakcyjny dla twórców przyzwyczajonych do zarabiania na innych platformach.

    Czy Spotify zdominuje rynek wideo?

    Dzięki najnowszym zmianom Spotify ma szansę stać się realną konkurencją dla YouTube w zakresie treści wideo. Jednak nadal pozostaje pytanie o dokładne zasady wynagradzania, które w tej chwili pozostają nieujawnione. Z pewnością jednak Spotify intensywnie pracuje nad tym, aby przyciągnąć jak najwięcej twórców wideo do swojej platformy, oferując im nowe źródła przychodu i rozbudowane możliwości analityczne.

    Nowe