Jednym z najtrudniejszych punktów na drodze do blogowania z pewnością jest podjęcie decyzji, o czym chcemy pisać. Choć odpowiedź powinna wydawać się dość oczywista, często taka nie jest. Jak wybrać tematykę boga? I czy jeśli będziemy pisać o tym, co nas interesuje, będzie to wystarczające?
Myślę, że większość osób decydujących się na pisanie bloga wybiera tematykę, na której choć trochę się zna. Jeśli dobrze czujemy się w danej dziedzinie, to bez problemu będziemy mogli opowiadać o niej tak, aby zachęcić czytelników do częstych powrotów po kolejne informacje. Pytanie tylko, czy w chwili gdy otworzymy kolejny blog z dziedziny moda, czy lifestyle, będziemy w stanie wyróżnić się wśród konkurencji?
Czy tematyka bloga ma potencjał?
Jeśli już masz pomysł na konkretną tematykę, koniecznie zastanów się, czy dany temat da Ci możliwość tworzenia nieograniczonej ilości postów. Podstawą do sukcesu jest możliwość rozwijania się w danej dziedzinie, która pozwala na nieustanny rozwój bloga. Jeśli zdecydujesz się pisać przykładowo o sokach z pomarańczy, to jak dużo postów uda Ci się na ten temat przygotować? Czy jest szansa, że za rok o tej porze dalej będziesz chciał o tym pisać i będą pojawiać się pomysły na nowe tematy? Sprawdź też, czy podobne blogi mają swoich odbiorców, bo jeśli nikt ich nie czyta to najprawdopodobniej i Twój blog nie zbierze grupy stałych czytelników.
Każdy blog potrzebuje czasu na rozwój i zaistnienie w Google. Może dojść do sytuacji, że skończą Ci się pomysły na wpisy, zanim zaczniesz odnosić pierwsze sukcesy. Pamiętaj też, że wraz z upływem czasu część blogerów zwyczajnie będzie się wykruszać, a Twój blog będzie mógł podkradać im czytelników, dlatego nie zapominaj o regularnym pisaniu.
Tematyka bloga – czy jest nią zainteresowanie?
Zbadaj blogi swojej przyszłej konkurencji i sprawdź, czy mają swoich czytelników. Dodatkowo możesz zastanowić się, jak dużej grupy osób dana dziedzina dotyczy. Ile osób w Polsce zajmuje się na przykład robieniem na drutach? Ile zespół Depeche Mode może mieć zaangażowanych fanów na terenie naszego kraju. Pomyśl też, o czym Ty chcesz czytać w związku z tematyką, która Cię interesuje. Jeśli temat nie będzie miał zastosowania w życiu codziennym, zazwyczaj nie zbierze tak dużej liczby odbiorców.
W tym przypadku mogą Ci pomóc takie narzędzia jak Google Planner dostępny w ramach Google AdWords. Dzięki temu dokładnie sprawdzimy, ile razy wyszukiwane były dane frazy.
Czy jest konkurencja?
Jeśli jest niewielka, może okazać się, że nie ma dużego zapotrzebowania na teksty z tej dziedziny. Jeśli dotyczy to nowego tematu, który będzie stawał się popularny, to jest to strzał w dziesiątkę. Koniecznie trzeba walczyć o jak największy kawałek tortu dla siebie w tej dziedzinie.
Zakładając bloga lifestylowego, nie zrażaj się jednak bardzo dużą konkurencją. Dobrze zastanów się nad tym czy i w jaki sposób chcesz się wyróżnić. Jeśli będziesz powielać schematy innych, to do niczego nie dojdziesz.
Pamiętaj, że podstawą do osiągnięcia sukcesu jest śledzenie aktualnych trendów. Znaczenie mają też próby prognozowania, co w niedalekiej przyszłości będzie stawało się modne. Przykładowo jeśli wiesz, że za 2 miesiące będą święta. Może już teraz warto przemyśleć i zaplanować posty, które pomogą Ci w okresie przedświątecznym budować atmosferę? To samo możesz próbować robić z trendami długoterminowymi. Jeśli teraz jakiś temat raczkuje, to może warto się nim dokładniej zająć, a za rok cieszyć się pierwszą pozycją na liście blogerów z danej dziedziny. Nie jest to takie trudne, wystarczy podglądać znane blogi z zachodu.