Tesla zaprezentowała nową wersję Modelu Y, skierowaną przede wszystkim do klientów w Chinach i regionie Azji-Pacyfiku. To pierwszy poważny lifting tego crossovera od jego premiery w 2020 roku. Zmiany te mają pomóc Tesli w odzyskaniu rynku, po tym jak 2024 rok zakończyła spadkiem dostaw pojazdów w stosunku do roku 2023 – po raz pierwszy od rozpoczęcia sprzedaży masowej w 2012 roku.
Nowy wygląd inspirowany Model 3 i Cybertruckiem
Odświeżony Model Y, wewnętrznie określany jako „Juniper,” czerpie inspiracje z designu wprowadzonego w 2023 roku w Modelu 3. Przedni zderzak zyskał bardziej ostre linie, zastępując dotychczasowe obłe kształty. Charakterystyczne, „owadzie” reflektory ustąpiły miejsca ciągłemu pasowi świetlnemu na froncie, znanemu z Cybertrucka i prototypu Cybercaba.
Zmiany dotyczą również tylnej części pojazdu. Tesla zrezygnowała z tradycyjnych świateł na rzecz jednego pasa świetlnego, który biegnie przez całą szerokość klapy bagażnika. Producent określa to rozwiązanie jako „pierwsze tylne światło panelowe z pośrednim odbiciem” w branży.
Ulepszenia wnętrza i technologii
W środku odświeżony Model Y oferuje nowe funkcje, które wcześniej pojawiły się w Modelu 3. Ambientowe oświetlenie kabiny, które można dostosować do preferencji użytkownika, tworzy nowoczesny klimat. Dodano także elektrycznie regulowane tylne siedzenia oraz ekran dotykowy dla pasażerów z tyłu, co zwiększa komfort podróży.
Tesla chwali się również poprawionym zawieszeniem, które ma zapewniać lepszą jakość jazdy, oraz redukcją hałasu w kabinie. Auto jest nieco lżejsze od swojego poprzednika i oferuje minimalnie większy zasięg. Jednak nie jest to przełom w zakresie wydajności czy efektywności energetycznej.
Konkurencja na rynku chińskim
Nowy wygląd Modelu Y wyraźnie nawiązuje do estetyki chińskich samochodów elektrycznych, które w ostatnich latach zyskały na popularności. Tesla musi stawić czoła konkurencji, która nie tylko obniża ceny, ale także zdobywa coraz większy udział w rynku.
Tesla odświeżyła w ostatnich latach wszystkie swoje kluczowe modele – Model Y, Model 3, Model S i Model X – jednak jedyną nowością w portfolio pozostaje Cybertruck, który wciąż zmaga się z wyzwaniami produkcyjnymi.
Co dalej?
Producent zapowiedział wprowadzenie na rynek nowego modelu lub modeli w 2025 roku. Choć mają być one tańsze od obecnych Modelu 3 i Modelu Y, nie będą kosztować 25 000 dolarów, jak to kiedyś sugerował Elon Musk.