Posiadasz numer w sieci Play i korzystasz z e-faktur? Uważaj na fałszywe maile. Oszuści po raz kolejny podrabiają dokumenty i wysyłają je na maila. Co zrobić, aby nie dać się oszukać i jak zachować się, gdy otrzymamy podrobiony dokument? Musimy uważać, aby nie doprowadzić do wycieku danych osobowych oraz zawirusowania komputera.
Przed chwilą otrzymałam maila z fakturą, jak na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać z Play. Na początku zrzuciłam powiadomienie, ale po chwili przypomniałam sobie, że przecież faktury zawsze otrzymuje w innym momencie miesiąca. Weszłam w skrzynkę pocztową, aby sprawdzić, czemu ponownie otrzymałam taką wiadomość.
Sprawdź nadawcę!
Przede wszystkim sprawdź, kto jest nadawcą wiadomości. I o ile dziwne adresy mailowe od razu mogą rzucić się w oko, to niestety coraz więcej tego typu wiadomości przychodzi z adresów bardzo zbliżonych do tych prawdziwych, firmowych. Mail, którego otrzymałam, przyszedł z adresu mailowego jednego ze sklepów internetowych z miodem. Najpewniej ktoś włamał im się na skrzynkę mailową, co mogło wiązać się z wyciekiem danych klientów sklepu. Ja z ich oferty nie korzystałam, mój mail najpewniej został pozyskany z innego miejsca. E-mail z awizo od Play może przyjść wyłącznie z adresu: awizo@mojefinanseplay.pl. Na to też należy uważać, gdyż oszuści potrafią przygotować mail tak, aby jako nazwa nadawcy wyświetlał się właśnie ten mail.
Uwaga na załączniki!
Jeśli widzisz maila, który wydaje Ci się podejrzany – nie otwieraj załączników! To właśnie kliknięcie w załącznik lub link umieszczony w mailu może doprowadzić do zainstalowania złośliwego oprogramowania na komputerze. Od Play zawsze otrzymuję załącznik z fakturą, jednak w przypadku dzisiejszego maila oszust liczył na to, że pobiorą plik ukryty pod linkiem w treści łudząco podobnej wiadomości. Fałszywy mail dodatkowo różnił się tym, że nie oszust nie podał w nim kwoty do zapłaty, ani standardowych danych na przykład o stanie konta, które znajdują się w każdym mailu. Poniżej zrzut fałszywej wiadomości po lewej i prawdziwej wiadomości od Play po prawej.
Zwracaj uwagę na inne szczegóły
Większość z nas płaci stałą kwotę abonamentu co miesiąc. Znamy też swój numer telefonu, dlatego właśnie te dane powinniśmy weryfikować w drugiej kolejności po adresie nadawcy. Jeśli jakieś dane się nie zgadzają mamy dwie możliwości: skontaktować się z operatorem poprzez infolinie dla klientów pod numerem *500 lub sprawdzić stan konta poprzez aplikację Play 24.