Volkswagen wraca do korzeni i ponownie stawia na hasło „samochód dla ludu”. Nowy model ID.Every1 ma być nie tylko dostępny cenowo, ale także spełniać oczekiwania współczesnych kierowców. Czy to elektryczne auto ma szansę zrewolucjonizować rynek?
ID.Every1 – nowa odsłona samochodu dla mas
Volkswagen ID.Every1, zapowiadany jako najtańszy elektryk w ofercie niemieckiej marki, nawiązuje do legendy Garbusa oraz modeli takich jak Golf czy Polo. Projektanci postawili na prostotę i funkcjonalność, z myślą o użytkownikach, którzy poszukują budżetowego auta elektrycznego o dobrych parametrach.
Model bazuje na nowej platformie MEB Entry, zaprojektowanej z myślą o małych pojazdach elektrycznych. Dzięki temu wnętrze ID.Every1 zapewnia przestrzeń porównywalną do Volkswagena Polo, a bagażnik oferuje aż 305 litrów pojemności. Producent zapowiedział, że finalna wersja trafi na drogi w 2027 roku.

Nowoczesny design i ergonomia
Stylistycznie ID.Every1 nawiązuje zarówno do małego modelu up!, jak i pierwszej generacji Golfa, co widać w detalach takich jak kształt nadwozia czy minimalistyczne wykończenie wnętrza. Nowoczesny charakter podkreślają elementy zapożyczone z innych modeli rodziny ID, w tym:
- dwuramienna kierownica z fizycznymi przyciskami,
- centralny ekran multimedialny,
- kompaktowy wyświetlacz za kierownicą.
Dzięki nowej architekturze elektroniki, opracowanej we współpracy z Rivianem, samochód będzie działał na centralnym systemie komputerowym, co ma uprościć konserwację i usprawnić aktualizacje oprogramowania.

Specyfikacja techniczna i osiągi
Choć Volkswagen nie ujawnił jeszcze wszystkich szczegółów dotyczących baterii, przewiduje się, że ID.Every1 zostanie wyposażony w akumulator o pojemności 30-40 kWh, co pozwoli na zasięg do 250 km w miejskich warunkach. Silnik o mocy 94 KM napędza przednie koła, a prędkość maksymalna auta to 130 km/h, ograniczona elektronicznie.
Cena i konkurencja
Volkswagen obiecuje, że cena podstawowej wersji ID.Every1 wyniesie 20 000 euro, co czyni go jednym z najtańszych samochodów elektrycznych w swojej klasie. Głównymi konkurentami modelu będą m.in. Renault Twingo Electric oraz Hyundai Inster, które również celują w segment budżetowych elektryków.

Nowy rozdział w elektromobilności
Volkswagen ID.Every1 to nie tylko kolejny model elektryczny, ale także próba demokratyzacji elektromobilności. Marka z Wolfsburga chce przekonać kierowców, że elektryczne auta mogą być zarówno przystępne cenowo, jak i funkcjonalne.
Czy nowy „samochód dla ludu” rzeczywiście sprosta tym ambitnym założeniom? Przekonamy się w ciągu najbliższych lat.