„Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Popularne powiedzenie jest bardzo ważne dla każdej marki. To przez pryzmat wizerunku firmy, który tworzysz, oceniają Cię klienci i kontrahenci. Jak można go zbudować?
Stworzenie i późniejsze kształtowanie wizerunku to jeden z priorytetów każdego przedsiębiorstwa. To coś więcej niż produkt, usługa, logo czy identyfikacja wizualna firmy. Solidna marka cieszy się zaufaniem klientów i daje stabilność na rynkach niezależnie od otoczenia. Swój wizerunek możesz modelować i kreować w taki sposób, aby być pozytywnie postrzeganym przez klientów i kontrahentów.
Dlaczego wizerunek firmy jest tak istotny?
Marketer, Lolson Zawadzki powiedział, że: „Marketing wysyła Ci zaproszenie na kolację. Ale to branding sprawia, że je przyjmujesz”. Wyobraź sobie sytuację, że dostajesz dwa zaproszenia na obiad. Jedno pochodzi z baru mlecznego, a drugie z restauracji z gwiazdkami Michelin. Które wybierzesz?
Dzięki dobrze ukształtowanemu i utrzymywanemu wizerunkowi możesz:
- prowadzić ekspansywną politykę sprzedaży – wyższe przychody,
- częściej i łatwiej wprowadzić nowe produkty – wyższe obroty,
- zapewnić firmie stabilność finansową,
- pozyskać talenty z rynku i współpracować z najlepszymi,
- zbudować zaufanie z konsumentami i kontrahentami,
- osiągnąć dominującą pozycję na rynku i zdobyć przewagę konkurencyjną.
Nad czym zatem należy popracować w kontekście wizerunku firmy? Składają się na niego nazwa, identyfikacja wizualna i logo, sposób komunikacji z otoczeniem i kultura organizacyjna. Więcej o tym, czym są Public Relations i jaki jest ich cel dowiesz się na: https://obtk.pl/sto-kubkow-logo-czyli-czym-pr/.
Co wpływa na wizerunek firmy?
Dobra nazwa sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku. Od tego zależy też, w jaki sposób i czy firma będzie zapamiętana przez konsumentów. W Polsce często spotkać można nazwy z „ex” na końcu np. Darex czy Januszex. Takie firmy mogą nie kojarzyć się najlepiej, choć nie brakuje podmiotów, które wybiły się nawet na arenie międzynarodowej. Warto jednak popracować nad inną nazwą.
Jak powinna wyglądać nazwa firmy?
- Łatwa do wymówienia i zapamiętania np. Lotos, Apple, Meta;
- Dobrze, gdy kojarzy się z zakresem prowadzonej działalności, choć jak wiadomo, Apple nie jest osiedlowym warzywniakiem;
- Uniwersalna nazwa, która nie wzbudzi negatywnych skojarzeń za granicą. Wówczas trudno się przebić z ofertą;
- Najlepiej, gdy możesz użyć jej jako adresu witryny www. Łatwiej odnaleźć firmę w sieci.
Poza nazwą jest jeszcze domena. Dobrze, gdy pochodzi od nazwy firmy lub mocno do niej nawiązuje. W miarę możliwości postaraj się o krótszy adres. Zostawiasz mniej miejsca na interpretację czy pomyłki. Dzięki temu łatwiej go zapamiętać i przekazać werbalnie.
Działania promujące wizerunek firmy?
Internet to współczesne miejsce rywalizacji o uwagę klientów i kontrahentów. Jeśli wykonujesz swoją pracę świetnie, ale nikt o tym nie wie, to nie zdobędziesz nowych klientów. Prezentacja własnych dokonań i pozycjonowanie strony domowej w sieci to najlepszy sposób, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej.
Działania promujące wizerunek firmy:
- SEO – pozycjonowanie stron www;
- Public Relations, czyli kreowanie wizerunku firmy;
- Obecność w mediach cyfrowych np. LinkedIn, Facebook, a także prowadzenie bloga firmowego;
- CRM – system zarządzania relacjami z kontrahentami.
Kreacja wizerunku to obowiązek każdego przedsiębiorstwa. Nawet giganci tacy jak Coca-Cola, Orlen czy Nike regularnie pojawiają się w reklamach, są sponsorami i przekazują datki potrzebującym. Wszystko to wpływa na pozytywny wizerunek firmy i nie daje o sobie zapomnieć. Chcesz zbudować rozpoznawalną markę? Dowiedz się więcej na: https://obtk.pl/pr/