More

    Dlaczego motocykl wpada w Shimmy

    Drżenie, potocznie nazywane „shimmy”, to zjawisko, które może doprowadzić do poważnych wypadków motocyklowych. Wyjaśniamy naturę tego problemu oraz o standardach, które powinny być zachowane przez producentów motocykli, serwisantów, dostawców części, mechaników oraz właścicieli motocykli w kontekście bezpieczeństwa kierowcy.

    Dlaczego motocykl wpada w Shimmy?

    Motocykle zostały zaprojektowane i zbudowane tak, aby były maksymalnie stabilne dzięki dwóm kołom ustawionym w jednej linii. Głównym elementem utrzymującym tę stabilność jest żyroskopowy efekt działający na koła i silnik. Jednakże wszystkie opony, także te motocyklowe, ulegają bocznym odchyleniom spowodowanym różnicami w nawierzchni drogi, które mogą sięgać od drobnych pęknięć po duże pagórki.

    Kiedy dochodzi do takiego odchylenia, opona zazwyczaj reaguje kontrolowanym lub tłumionym ruchem. W niektórych sytuacjach opona zaczyna drżeć lub oscylować, co może prowadzić do drżeń podobnych właśnie do shimmy, które w skrajnych przypadkach mogą być niebezpieczne.

    motocyklista

    Co powoduje Shimmy?

    Aby Shimmy wystąpiło w trakcie jazdy na motocyklu, musi być zainicjowane przez czynnik zewnętrzny (warunki środowiskowe lub drogowe), a następnie pogłębione przez czynniki wewnętrzne.

    Czynniki zewnętrzne:

    • Stan nawierzchni drogowej: przy wysokich prędkościach, kilka równo rozmieszczonych nierówności drogowych może wprowadzić harmoniczne drgania do układu zawieszenia i kierownicy motocykla, które dodatkowo w połączeniu z różnymi defektami motocykla mogą zainicjować drżenia.
    • Środowisko: nagłe podmuchy wiatru lub uderzenie podmuchem od większych pojazdów mogą sprawić, że motocykl zacznie drżeć, zmieniając tym samym punkt styku, co w rezultacie prowadzi do bocznych sił działających na oponę, mogących wywołać drżenie.

    Dlaczego motocykl wpada w Shimmy

    Czynniki wewnętrzne:

    • Opony: wadliwe opony mogą wpływać na inicjowanie drżenia i mogą być źródłem zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych czynników powodujących drżenie.
    • Koła: wiele motocykli jest wyposażonych w koła z drutu, nieprawidłowo zmontowane lub niekonserwowane koła mogą być nierówne lub niewłaściwie wycentrowane.
    • Montaż: wadliwy montaż w trakcie produkcji lub serwisowania, na przykład niewłaściwe zamocowanie lub dociśnięcie łożysk głowicy kierownicy, może być korzeniem problemu z drganiami.
    • Konstrukcja: geometria i sama konstrukcja motocykla mogą stanowić o tendencji motocykla do drgań. Kluczowym elementem jest tutaj pomiar śladu przedniego koła, a zmiany takie jak podnoszenie lub opuszczanie zawieszenia, zmiana rozmiaru kół z powodów estetycznych, mogą powodować zmiany w śladzie prowadzące do niestabilności.
    • Aerodynamika: podczas jazdy z wyższą prędkością lub na wprost wiatru, motocykl może doświadczać podnoszenia aerodynamicznego, co zmniejsza dociążenie przedniego zawieszenia i powierzchnię styku z nawierzchnią, co z kolei może prowadzić do niestabilności prowadzenia i drgań.

    Zobacz też:
    Co to jest interkom motocyklowy i dlaczego warto go mieć?
    Nowy motocyklista | PORADNIK
    Motocykl 125 jaki wybrać?

    Rafał
    Rafał
    Właściciel / Redaktor Naczelny Numag.pl / Pasjonat brytyjskiej muzyki i włoskiej motoryzacji. W wolnych chwilach oddaje się treningom siłowym i rowerowi. Uwielbia literaturę popularnonaukową i konsolowe gry fabularne

    Nowe