Gravel – jaki to typ roweru i co warto o nim wiedzieć?

Śledząc branżę rowerową, nie da się nie zauważyć, że sprzedawcy i większość osób zainteresowanych zakupem nowego roweru całkowicie oszaleli na punkcie graveli. Co sprawia, że ta konstrukcja cieszy się największą popularnością? Przede wszystkim uniwersalność, która zachowuje w sobie świetny wygląd i prędkość.

Jakiś czas temu spotkałam się z fajnym powiedzeniem, które idealnie podsumowuje główne założenia tego typu rowerów: Gravel to MTB dla miłośników szosy i szosa dla miłośników rowerów górskich. To rower, który bez problemu pozwoli Ci na utrzymanie wysokiej prędkości podczas jazdy na szosowych odcinkach i nie podda się, gdy pojawi się okazja do zjechania na leśne ścieżki oraz szutrowe uliczki.

Jak powstały gravele?

Kolarski świat twierdzi, że zapotrzebowanie na gravele jest w sztuczny sposób napędzane przez sprzedawców. Nie jest to jednak prawda. Gravel miał być odpowiedzią na potrzeby bardzo konkretnej grupy odbiorców. Mowa tu o rynku w USA, gdzie właściciele rowerów mają okazję przemieszczać się po bardzo długich szutrowych oraz leśnych ścieżkach, do których często prowadzą puste drogi. Szosa kompletnie nie radziła sobie w trudniejszych warunkach, a zwykły rower MTB był zbyt ciężki i mało praktyczny na dojazdy po drogach i ścieżkach dla rowerów.

To właśnie tam ludzie zaczynali eksperymentować i przerabiać swoje rowery szosowe, aby włożyć w nie grubsze opony i dostosować napęd. W ten sposób rowery szosowe endurance, które służyły do długodystansowych wyścigów, czy przejazdów zaczęły powoli zmieniać się w nieco bardziej terenowe rozwiązania. Potrzeba na posiadanie roweru, który będzie szybki na prostej, ale poradzi sobie też w lesie i na szutrowych uliczkach sprawiła, że w sklepach w końcu pojawiły się gravele.

Kross Esker 6.0 2021

Po czym najłatwiej rozpoznać rower gravelowy?

Najprościej mówiąc jest to po prostu połączenie roweru szosowego z rowerem MTB. To właśnie takie zestawienie daje dużą wytrzymałość, funkcjonalność, możliwość utrzymania większych prędkości, a przy tym komfortowej jazdy.

Jeśli chodzi o geometrię graveli to znajdziemy w nich wysoką główkę ramy i zdecydowanie łagodniejsze kąty, które sprawiają, że rower dobrze nadaje się na długie trasy. W gravelach znajdziemy też nisko położoną mufę suportu, co sprawia, że rower dobrze radzi sobie przy większych prędkościach w trudniejszym terenie.

Na pierwszy rzut oka łatwo stwierdzić, że rowery gravelowe podobnie jak szosy otrzymały jako kierownicę zwykłego baranka. Jeśli jednak dokładnie przeanalizujemy ich układ, bez problemu stwierdzimy, że te kierownice jednak się od siebie różnią. Te w gravelu będą posiadać flarę, czyli delikatne rozszerzenie w dolnym chwycie. Dzięki temu baranek pozwala na pewne prowadzenie roweru w trudniejszym terenie.

Pora na opony. Dla wielu osób właśnie one będą elementem, które pozwolą na szybkie odróżnienie gravelu od szosy. Ramy rowerów gravelowych pozwalają na umieszczenie szerszych opon. Zazwyczaj jest to zakres od 35 do 45 mm. Dodatkowo opony te posiadają bieżnik, który pozwala na wygodną jazdę w terenowych i piaszczystych warunkach.

Kolejnym elementem, który pozwala na rozpoznanie roweru gravelowego jest duża ilość punktów montażowych, które pozwalają na montowanie błotników, bagażników, czy nawet 3 mocowań na bidon. Takie przystosowanie rowerów sprawia, że idealnie nadają się na dłuższe wyprawy.

Gravele można poznać również po hamulcach tarczowych, które zapewnią wystarczającą siłę hamowania na trudniejszy teren oraz w przypadku, gdy obciążymy rower dodatkowymi torbami na dłuższe wyprawy.

Czy warto kupić gravel?

Jeśli zastanawiasz się nad tym, czy rower gravelowy będzie dla Ciebie odpowiedni, najlepiej odpowiedz sobie na pytanie, czy przeszkadzają Ci ograniczenia, które stawia posiadanie zwykłego roweru szosowego? Zastanów się, czy szukasz roweru szybszego niż MTB, który pozwoli Ci na jazdę w trudniejszym terenie? Jeśli odpowiedź na oba pytania była pozytywna, to gravel będzie dobrym wyborem. Decydując się na gravela zyskasz dużą uniwersalność, funkcjonalność i sporo frajdy z jazdy w różnym terenie.

Subscribe
Powiadom o
guest
9 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Aro
Aro
2 miesięcy temu

Zastanawiam się właśnie nad zakupem roweru i w kilku sklepach sprzedawcy namawiali mnie na zakup gravelu, ale ostatecznie nikt nie potrafił mi dobrze wytłumaczyć, jakie są zalety takiej konstrukcji. Pewnie właśnie dlatego powstaje takie wrażenie, że całą popularność tego typu rowerów nakręcają sprzedawcy.

Marcin
Marcin
2 miesięcy temu

W sumie pierwszy raz spotykam się z tym określeniem i takim typem roweru. Nie interesuje się tym jakoś szczególnie, choć często pokonuje na rowerze wiele kilometrów. Ale ogólnie wydaje się to mega ciekawe rozwiązanie. Nie raz musiałem rezygnować z jakiejś trasy, bo szosa by sobie na niej nie poradziła. Zjazd cienką oponką na większy piasek za to nie skończył się dla mnie zbyt bezpiecznie xD

Joczek
Joczek
2 miesięcy temu

Ja jestem fanem Indiana Storm x9, nie miałem z nim jeszcze żadnej złej sytuacji, gdzie by mi mógł nie podpadować, jestem fanem dobrych rowerów więc mogę go polecić

Maro
Maro
2 miesięcy temu
Reply to  Joczek

Tylko jak rower MTB ma się mieć do omawianego tu gravela? Raczej wypadałoby polecić w tym temacie jakiś gravel.

Joczek
Joczek
2 miesięcy temu
Reply to  Maro

Niby tak, aczkolwiek nie miałem okazji jeździć jeszcze na gravelu, więc dlatego mówię o Stormie 🙂

damian
damian
1 miesiąc temu
Reply to  Joczek

No solidne MTB to fakt. A jakieś gravele indiana wgl robi?

elvis
elvis
1 miesiąc temu
Reply to  damian

nie wiem, teraz sie wszystcy tymi mtb jaraja od nich

inspiracion
inspiracion
1 miesiąc temu

rower indiana storm x10 przyczepność ma dobrą to fakt

Fafa
Fafa
1 miesiąc temu

Z mtbków to tylko indiana stormy od X6 wzwyż, dobry sprzęcik