More

    Większość specjalistów IT pracujących w modelu B2B zarabia ponad 10,5 tys. zł netto, jednocześnie odczuwając niski „komfort finansowy” – raport badawczy Ework Group

    Ponad 60% kobiet i ponad 70% mężczyzn pracujących jako specjaliści IT w oparciu o kontrakt B2B zarabia w Polsce powyżej 65 zł na godzinę, wynika ze zrealizowanego przez Ework Group badania polskiego rynku specjalistów IT, pierwszego tego typu na polskim rynku. Jednocześnie ponad 66% badanych deklaruje, że pracuje powyżej 160 godzin w miesiącu, co oznacza, że ich miesięczne zarobki to minimum 10,5 tys. zł netto miesięcznie. Większość uważa jednak, iż zarobki powinny być wyższe. „Komfort finansowy” znajduje się na stosunkowo niskim poziomie, najniższym spośród wszystkich badanych wskaźników. Kobiety odczuwają wyższy komfort pracy i komfort rozwoju, mężczyźni natomiast wyższy komfort finansowy oraz wyżej oceniają „styl pracy”.

    „Wielkie badanie specjalistów IT na B2B” zostało zrealizowane w okresie od października 2019 do stycznia 2020, poprzez stronę internetową badanieB2B.eworkgroup.com. Grupa badawcza to niemal 700 specjalistów IT z całej Polski. Projekt dla Ework Group przygotowała i poprowadziła agencja Biuro Podróży Reklamy.

    Celem projektu było zidentyfikowanie aktualnych trendów na rynku IT z perspektywy specjalistów pracujących na umowach B2B – określenie jakie są ich potrzeby i co wymaga zmian, oraz próby przewidywania jak praca IT będzie wyglądała w przyszłości. Jest to pierwsze takie badanie na polskim rynku. Pytania dotyczyły m.in. modelu i komfortu pracy, komfortu finansowego, możliwości rozwoju.

    W badaniu oceniane są takie obszary jak „Komfort finansowy”, „Komfort pracy”, „Komfort czasu pracy”, „Styl pracy”, „Komfort współpracy” czy „Komfort rozwoju”. Okazuje się, że w swojej pracy specjaliści IT najgorzej oceniają „komfort finansowy”, na który wpływają m.in. zarobki i systemy podwyżek – został oceniony średnio na 62% (w skali satysfakcji 0-100%). I to mimo faktu, iż ponad 60% kobiet i ponad 70% mężczyzn pracujących jako specjaliści IT w oparciu o kontrakt B2B zarabia w Polsce powyżej 65 zł na godzinę (netto), czyli co najmniej 10,5 tys. zł netto miesięcznie (przy przyjęciu puli godzin w miesiącu jak na etacie).

    Zarobki do 65 zł (netto) za godzinę deklaruje 36,8% kobiet i 27,8% mężczyzn, od 66 do 95 zł za godzinę – 23,7% kobiet i 24,4% mężczyzn, od 96 zł do 125 zł za godzinę – 19,7% i 25% mężczyzn, od 126 do 150 zł za godzinę – 17,1% kobiet i 11% mężczyzn oraz powyżej 150 zł za godzinę – 2,6% kobiet i 11,8% mężczyzn.

    Dla 43% ankietowanych najważniejszym benefitem stażu pracy jest właśnie wyższe wynagrodzenie, 29% ankietowanych uznała, że najważniejsze są ciekawe projekty IT. Aż 53% badanych uważa, że ich zarobki mogłyby być lub wręcz powinny być lepsze. Ogólne zadowolenie z zarobków wynosi 47% – tyle procent badanych uważa, że ich zarobki są „stabilne” lub „adekwatne do projektu”.

    Najbardziej zadowoloną ze swoich zarobków grupą są osoby, które mają mniej niż 2 lata doświadczenia. 55% z nich uznało, że wynagrodzenie jest adekwatne lub stabilne. Jednak im dłuższy staż pracy, tym więcej wskazań „mogłoby być lepiej”.

    Wraz z doświadczeniem rosną stawki. Pośród osób biorących udział w badaniu, ponad 70% osób z doświadczeniem poniżej 2 lat zarabia poniżej 65 zł za godzinę, z kolei prawie 20% osób z doświadczeniem ponad 9 lat zarabia powyżej 150 zł za godzinę.

    Zarobki to jednak nie wszystko. Specjaliści w branży IT (pracujący na kontraktach B2B) najwyżej oceniają „komfort rozwoju” (m.in. możliwości podnoszenia kwalifikacji, szkolenia, premie i nagrody) – kategorię tę oceniono średnio na 86% (w skali 0-100%).

    Wysoko oceniano także „komfort czasu” pracy (m.in. liczba godzin w miesiącu oraz możliwość pracy zdalnej) – 80% oraz komfort współpracy (m.in. pozyskiwanie nowych projektów, ich atrakcyjność czy atmosfera pracy) – 75%.

    Gorzej oceniane są kategorie takie jak „styl pracy” (m.in. trudność w prowadzeniu biznesu, elastyczność czasu pracy, wybór projektu) – 65%; oraz komfort pracy (m.in. podróże służbowe czy lokalizacja biura) – 67%.

    Kobiety notują wyższy średni komfort pracy, komfort czasu pracy, komfort współpracy oraz komfort rozwoju. Mężczyźni mają wyższy średni komfort finansowy, jak również oceniają wyżej styl pracy.

    W skali ogólnopolskiej, średni komfort we wszystkich kategoriach jest wysoki – wynosi 72,5%. Najniższy średni komfort jest notowany w województwie opolskim – wynosi 64%. Najwyżej plasują się specjaliści IT z województwa świętokrzyskiego, których średni komfort wynosi aż 76%. Najniższy komfort finansowy odczuwają respondenci z województwa lubelskiego: 48%, a najwyższy – z podlaskiego – 73%.

    Z kolei w podziale na specjalności zawodowe kwestie zarobków i satysfakcji kształtują się tak, że spośród badanych, najwyższe zarobki deklarują specjaliści pracujący w obszarze zarządzania IT i systemów ERP, a najmniejsze – specjaliści w obszarze bezpieczeństwa.

    Jednocześnie specjaliści w obszarze bezpieczeństwa deklarują największe zadowolenie z zarobków, a specjaliści z obszaru zarządzania IT – najmniejsze.

    Ework Group to niezależna agencja konsultingowa notowana na giełdzie Nasdaq Stockholm, zrzeszająca specjalistów IT, reprezentująca pochodzący ze Skandynawii model biznesowy powstały w 2000 roku w Szwecji. Obecnie funkcjonuje również w Danii, Norwegii, Finlandii i w Polsce. Ework Group działa w Polsce od 2015 r., z biurami w Warszawie, Wrocławiu i Gdyni. www.eworkgroup.com/pl

    Agencja Biuro Podróży Reklamy to eksperci w kampaniach łączących social, web, mobile, search marketing, video, blog i content marketing z ambientem technologicznym, marketingiem partyzanckim oraz innymi działaniami niestandardowymi i innowacyjnymi technologiami. Twórcy nowatorskich stron i aplikacji mobilnych. Agencja posiada dwa tytuły agencji roku: Agency of the Year 2014 in Poland – Epica Awards, Agencja Marketingu Zintegrowanego Roku – Impactor (2015) oraz w sumie 33 nagrody i wyróżnienia branżowe: Epica Awards, Kreatura, Impactor, Mixx Awards, AME Award, Webstar Creative, Golden Arrow, Innovation Award, Pióro Roku, Złoty i Srebrny Spinacz, Kampania Społeczna Roku.

    Nowe