Jednym z nieodłącznych elementów dzisiejszych strategii marketingowych jest reklama w social mediach. Ta forma promocji oferuje wysokie zasięgi i możliwość precyzyjnego dotarcia do określonej grupy docelowej. Popularne platformy, takie jak Facebook czy Instagram, od lat umożliwiają prowadzenie płatnych kampanii. Czy są skuteczne? Przekonajmy się!
Czym jest reklama w social mediach?
Reklamą w mediach społecznościowych można określić każde działanie, którego celem jest dotarcie do użytkowników za pomocą płatnych narzędzi. System reklamowy może różnić się w zależności od platformy, jednak mechanizmy jego działania są zbliżone. Swoje treści możesz promować m.in. na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, Twitterze czy Pintereście. Każdy z tych serwisów społecznościowych zrzesza ogromną liczbę użytkowników. Mając to na uwadze, uwzględnienie social mediów w planie marketingowym jest niezbędne, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Wybór odpowiedniej platformy w głównej mierze zależy od charakteru Twojej działalności.
Na pierwszy rzut oka ciężko jest odróżnić płatne reklamy w mediach społecznościowych od zwykłych, niesponsorowanych postów. Są one zbliżone wizualnie, jednak wszelkie treści reklamowe muszą być odpowiednio oznaczone (np. poprzez dopisek “sponsorowane”). Oczywiście treści, które nie są objęte reklamą, zostaną wyświetlone pewnej grupie użytkowników, jest to tzw. zasięg organiczny. Jeśli jednak zależy Ci na dużych zasięgach, musisz przygotować się na wydatki związane z reklamą w social mediach.
Ile kosztuje reklama w mediach społecznościowych?
Koszt reklamy w telewizji, radiu czy prasie jest zazwyczaj z góry ustalony i ujęty w cenniku danego usługodawcy. Wybierasz pakiet, płacisz i wiesz, czego możesz oczekiwać (np. określonej liczby emisji Twojej reklamy). W kontekście mediów społecznościowych sprawa jest bardziej skomplikowana, gdyż ich systemy są znacznie elastyczniejsze.
Sam ustalasz kwotę, którą przeznaczysz na płatne działania w social mediach. Może być to równie dobrze 10, 200, jak i 100 tysięcy złotych. Jako reklamodawca ustalasz ilość promowanych postów i harmonogram ich publikacji. Ponadto masz realny wpływ na optymalizowanie swoich reklam pod określony target. Możesz określić, dla jakich użytkowników mają wyświetlać się Twoje treści sponsorowane. Wszystkie te elementy mają wpływ na ostateczny koszt kampanii w social mediach.
Marketing w social media – jak zmierzyć jego efektywność?
Bezsprzecznym atutem płatnych działań w mediach społecznościowych jest mierzalność ich efektywności. W statystykach dotyczących Twojej kampanii znajdziesz szczegółowe informacje na temat konwersji czy liczby kontaktów z reklamą. Pojęcie konwersja odnosi się do zrealizowanych założeń. Im więcej interakcji (np. kliknięć w reklamę, polubień strony), tym wyższa konwersja. Do mierzenia efektywności płatnych działań możesz wykorzystać wskaźniki takie jak:
- Zaangażowanie – objawiające się w reakcji odbiorców na reklamę (np. ilość udostępnień posta, liczba jego polubień).
- Ekspozycja – czyli liczba odbiorców, do których dotarła reklama.
- Rekomendacja – wyrażana w formie opinii odbiorców o Twoim produkcie czy usłudze w mediach społecznościowych.
- Działanie – konkretne działania wpływające na konwersję (np. liczba produktów zakupionych za pomocą linku sponsorowanego).
Czym wyróżnia się reklama w mediach społecznościowych?
Marketing w mediach społecznościowych cechuje się:
- Interakcyjnym charakterem – odbiorcy mogą skomentować Twoje treści, polubić je czy udostępnić na swojej tablicy.
- Różnorodną formą reklamy- możesz promować posty, które zawierają tekst, grafikę, video, link do innej witryny czy interaktywne formularze. Wszystko zależy od Twojej koncepcji!
- Możliwością precyzyjnego określenia grupy docelowej – która wynika z tego, że platformy społecznościowe gromadzą ogromną liczbę informacji na temat swoich użytkowników. W przypadku klasycznych mediów możliwość targetowania jest bardzo ograniczona i w dużej mierze intuicyjna.
Chcesz, aby Twoja firma w social mediach przyciągała jak najwięcej odbiorców? Powierz prowadzenie mediów społecznościowych profesjonalnej agencji marketingowej Kohai! Specjaliści z zakresu social mediów pomogą Ci przekuć działania reklamowe w realny zysk.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Kohai