Zmiany w algorytmach Google na rok 2021, jak zmienia się pozycjonowanie stron?

Na to, jakie efekty osiągnie pozycjonowanie i jak wysoką pozycję na liście wyszukiwania będzie miała nasza witryna, wpływa przede wszystkim to, jak indeksują stronę roboty Google. Ogromne znaczenie ma więc nie tylko to, co się robi, ale i sposób, w jaki podejdzie do tego Google. Na rok 2021 ogłoszone zostały zmiany w algorytmach. Jakie? Co zmieniły?

Page Experience Signals

Najważniejszą zmianą, jaką przewidziano w algorytmie Google, jest wdrożenie tzw. Page Experience Signals. Co to takiego? Aby najprościej to wyjaśnić, trzeba odwołać się do elementów, które ważne są z punktu widzenia Google, ale i internauty. Mowa przede wszystkim o użyteczności witryny (usability), jak i doświadczeniach, jakie w kontakcie z nią ma użytkownik (page experience). Okazuje się, że Google Page Experience (www.pozycjonowanie.blog) to nic innego jak zestaw wskaźników, na podstawie których ocenia się odbiór strony przez użytkowników. Dlaczego to takie ważne?

Page Experience Signals a SEO

Podstawowym zadaniem Google zawsze było dostarczanie użytkownikowi informacji, jakiej oczekuje. Algorytmy rankingowe działały tak, by zaprezentować strony zgodne z wyszukiwaniem. Tutaj często udawało się nieco system oszukać dzięki pozycjonowaniu (SEO). Dzisiaj jednak ważna ma być nie tylko użyteczność strony, ale też doświadczenia użytkownika, jakie ma w kontakcie z nią. Oznacza to niejako połączenie się SEO i UX (user experience). Dlaczego? Otóż nie liczy się już tylko SEO, a więc to, by użytkownik trafił na witrynę, ale i UX, czyli to, co sprawi, że na niej pozostanie. SXO, bo takiego połączenia można już użyć, będzie więc wówczas, gdy spełni się wszystkie wymogi Google co do jakości odwiedzanej strony.

Wskaźniki Page Experience Signals

Da się wyróżnić kilka składników, które są odpowiedzialne za zmierzenie jakości strony www pod kątem technicznym i merytorycznym. Ogromne znaczenie dla PES ma to, czy witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Nie jest niczym odkrywczym, że dzisiaj przeglądamy internet głównie na smartfonach. Zarówno mobilna wersja strony, jak i responsywna będzie bardzo ważna.

Google ocenia również to, czy zawartość witryny jest bezpieczna. Strona musi być wolna od wirusów i niebezpiecznych programów. Oczywiście obowiązkowym wymogiem jest posiadanie protokołu HTTPS.

Dużą rolę przy ocenianiu jakości strony w 2021 roku ma również brak pełnoekranowych pop-upów przysłaniający treść oraz reklam pełnoekranowych. Użytkownicy nie lubią tak natrętnych reklam.

Jednak to nie wszystko. Chcąc spełnić oczekiwania Google co do PES, należy zadbać o to, jak szybko ładuje się strona. Page Experience Signals są ściśle związane z Core Web Vitals. Co to takiego?

Core Web Vitals

Core Web Vitals to narzędzie analityczne od Google. To właśnie ono mierzy w czasie rzeczywistym, jak użyteczna dla użytkownika jest dana strona internetowa. Jej ocena pod tym kątem możliwa jest dzięki uwzględnieniu trzech najważniejszych wskaźników.

Pierwszym z nich jest Largest Contentful Paint (LCP). Wskaźnik ten mierzy szybkość ładowania strony. Ale nie rozumianej w całości, a jedynie, jako czas renderowania największego elementu na witrynie.

Drugim wskaźnikiem w Core Web Vitals jest First Input Delay (FID). Tutaj liczy się interaktywność serwisu. Mierzony jest czas, jaki upływa od wgrania się strony do pierwszej interakcji z nią przez użytkownika.

Cumulative Layout Shift (CLS), czyli łączne przesunięcie układu, to z kolei wskaźnik, który mierzy stabilność wizualną strony. Co to oznacza? Sprawdzane jest występowanie przesunięć elementów szablonu strony podczas ładowania. Chodzi o momenty, w których może dojść do przypadkowych kliknięć. Są to dla użytkownika bardzo frustrujące sytuacje, a bywają też mocno problematyczne.

Jak zmienia się pozycjonowanie stron w 2021 roku przez zmiany w algorytmie Google?

Warto wiedzieć, że lista czynników rankingujących nie jest finalna. Tak jak zmieniają się potrzeby użytkowników, tak zmieniać się będzie Page Experience Signals. Google zmierza do tego, by odpowiadać na wymagania internautów jak najszybciej. Podążyć za tym muszą również osoby odpowiedzialne za pozycjonowanie stron, by nie zostać w tyle. W 2021 roku pod uwagę należy wziąć nie tylko treść, ale też intuicyjność i łatwość obsługi strony internetowej, w tym szybkość jej ładowania i dostosowanie do urządzeń mobilnych.

 

Artykuł powstał we współpracy z firmą pozycjonowanie.blog

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments