Pracownicy biurowi są coraz bardziej przeciążani ilością emaili, czatów internetowych i spotkań, co zmusza ich do sięgania po narzędzia sztucznej inteligencji, aby poradzić sobie z obowiązkami – nawet jeśli ich firmy nie zapewniły odpowiedniego szkolenia w tym zakresie. Według opublikowanego w środę indeksu trendów pracy przygotowanego przez Microsoft i LinkedIn, 75% osób pracujących przy biurkach już wykorzystuje AI w pracy, a liczba ta niemal podwoiła się w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
Sztuczna inteligencja jako desperackie rozwiązanie
Colette Stallbaumer, dyrektor generalna „Copilot”, chatbota Microsoftu i współzałożycielka „Workload”, w wideo ogłaszającym wyniki raportu zaznaczyła, że pracownicy są przeciążeni „długiem cyfrowym” i presją w pracy, a to skłania ich do szukania pomocy w AI.
Microsoft, będący właścicielem LinkedIn, zyskuje na adopcji sztucznej inteligencji i intensywnie korzystają z narzędzi generatywnego AI.
Sztuczna inteligencja a rynek pracy
Nowy raport, oparty na badaniach 31 000 osób pracujących w biurach w 31 krajach, pokazuje, jak narzędzia generatywne AI wpłynęło na miejsca pracy od momentu wprowadzenia takich narzędzi jak ChatGPT pod koniec 2022 roku.
Mimo obaw, że AI może zastąpić ludzi w pracy, raport maluje inny obraz: pracowników przeciążonych pracą, którzy sami szukają rozwiązań oraz menedżerów, którzy chętnie zatrudniają osoby umiejące wykorzystywać AI – mimo że same firmy pozostają w tyle, jeśli chodzi o szkolenie w tym zakresie.
AI a edukacja i rozwój pracowników
Pomimo rosnącego wykorzystania AI wśród pracowników biurowych, szersze przyjęcie tej technologii może być wolniejsze. Badanie „Pew” z tego roku wykazało, że tylko 20% dorosłych Amerykanów używało ChatGPT w pracy, co i tak stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 12% w połowie 2023 roku.
Jednocześnie większość liderów biznesowych stwierdza, że nie zatrudniłaby osoby, która nie posiada umiejętności korzystania z AI. Mniej niż 40% pracowników korzystających z AI w pracy otrzymało szkolenie w tym zakresie, co pokazuje potencjalną lukę wiedzy, jeśli pracownicy nie będą podnosić swoich kwalifikacji.
Potencjalne zagrożenia i wyzwania
Narzędzia AI znane są z możliwości wykazywania stronniczości oraz tworzenia fałszywych informacji, co rodzi obawy dotyczące plagiatu i naruszenia praw autorskich. Rząd USA niedawno ogłosił środki ostrożności dotyczące użytkowania AI przez federalnych pracowników i agencje, aby chronić ludzi przed tymi zagrożeniami. Dla wielu pracodawców jest to nadal proces uczenia się, jak najlepiej integrować AI w codzienną pracę.