More

    Ferrari F80 – Najmocniejszy samochód drogowy w historii marki z funkcją „Boost Optimization”

    Ferrari po raz kolejny podnosi poprzeczkę w świecie motoryzacji, prezentując nowy model F80– hipersamochód oparty na hybrydowym układzie V6 i trzech silnikach elektrycznych, generujących aż 1200 KM. Nowością jest innowacyjna funkcja „Boost Optimization”, która optymalizuje moc w odpowiednich momentach na torze, zapewniając najlepsze osiągi podczas jazdy.

    Jak działa „Boost Optimization“?

    Nowa technologia zastosowana w Ferrari F80 umożliwia samochodowi analizę trasy i automatyczne zwiększanie mocy w strategicznych momentach. System zapamiętuje układ toru – w tym proste odcinki i zakręty – a w kolejnych okrążeniach dostarcza dodatkowy zastrzyk energii, aby kierowca mógł osiągnąć jak najlepszy czas.

    Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy:
    Performance Mode – równomierne zużycie energii elektrycznej przez cały czas jazdy, co pozwala na dłuższą optymalizację mocy.
    Qualify Mode – maksymalizacja mocy w kluczowych momentach, kosztem szybszego rozładowania baterii.

    W przeciwieństwie do modeli SF90 Stradale i 296 GTB, F80 nie posiada trybu jazdy w pełni elektrycznej.

    Niesamowita moc i zaawansowany napęd

    Ferrari F80 posiada napęd na cztery koła (4WD), z tylnym silnikiem V6 generującym 900 KM. Dodatkową moc dostarczają trzy silniki elektryczne, podnosząc łączną wydajność do 1200 KM, co czyni F80 najmocniejszym samochodem drogowym w historii marki.

    Silniki elektryczne zostały w całości opracowane przez Ferrari, bazując na doświadczeniach z Formuły 1, w tym na technologii MGU-K. Dwa z tych silników umieszczono na przedniej osi, a dzięki wbudowanemu systemowi chłodzenia i inwerterowi wspierają one wektorowanie momentu obrotowego oraz obniżają masę pojazdu.

    Dodatkowo, F80 wykorzystuje konwerter DC-DC, który pracuje na napięciu 800, 48 i 12 V. Pozwala to zrezygnować z oddzielnej baterii 48 V, co zmniejsza masę i jednocześnie zasila aktywne zawieszenie oraz system e-turbo.

    Cyfrowe sterowanie i aktywna aerodynamika

    Ferrari F80 jest również wyposażone w zaawansowany system sterowania poślizgiem bocznym, oparty na technologii cyfrowego bliźniaka (digital twin), który pomaga utrzymać stabilność podczas dynamicznej jazdy. Dodatkowo, aktywna aerodynamika zwiększa docisk w zakrętach, zapewniając optymalną równowagę pojazdu.

    Limitowana edycja dostępna tylko dla wybranych

    Ferrari F80 będzie dostępne jedynie w limitowanej serii 799 egzemplarzy, z ceną przekraczającą 3 miliony dolarów za sztukę. Jak donosi magazyn Road & Track, wszystkie egzemplarze zostały już zarezerwowane przez obecnych klientów marki Ferrari.

    Nie da się nie napisać, że tak rozwinięta technologia naprawdę robi wrażenie. Auto w świetny sposób łączy w sobie nowoczesne algorytmy i tradycyjną motoryzację. Chyba wszyscy automaniacy docenią taki ruch ze strony marki. No i warto dodać, że chyba dawno Ferarri nie zrobiło tak ładnego auta.

    Nowe