More

    Przygotowanie motocykla do sezonu | Poradnik krok po koku

    Wiosna nadeszła! Twój motocykl był zaparkowany przez miesiące, a teraz nadszedł czas, aby go uruchomić i ruszyć w drogę. Poczekaj! Zwolnij. Czy przeprowadziłeś już przygotowanie motocykla do sezonu 2024? A co z Twoim sprzętem? Czas może mieć tutaj szkodliwy wpływ, a przecież chcesz cieszyć się swoją pierwszą przejażdżką w pełni! Poświęć z nami trochę czasu na dokładne sprawdzenie swojej maszyny. Zaczynamy!

    motocykl

    1. Płyny eksploatacyjne

    Przygotowanie motocykla do sezonu warto rozpocząć od sprawdzenia płynów eksploatacyjnych naszej maszyny. Jeśli przygotowałeś swój motocykl na zimę w odpowiedni sposób, powinieneś mieć pełny bak benzyny, aby zapobiec rdzewieniu i korozji, oraz użyć stabilizatora paliwa. Jeśli pominąłeś ten krok, będziesz musiał spuścić starą benzynę i wlać świeże paliwo. Przy pustym baku warto go także sprawdzić pod kątem korozji czy rdzy, gdyż mogą one powodować, że motocykl będzie źle pracował lub w ogóle nie ruszy. Jeśli wykryjesz korozję, warto przepłukać zbiornik paliwa.

    Następnie sprawdź poziom płynu chłodzącego w motocyklach chłodzonych cieczą. Jeśli poziom płynu spadł poniżej pełnego, sprawdź, czy na odsłoniętych metalach nie ma rdzy lub korozji. Płyn chłodniczy należy wymieniać co 1-2 lata, więc jeśli minęło już trochę czasu, skorzystaj z okazji, aby go zmienić.

    Sprawdź poziom płynu hamulcowego. Zimne zimy mogą powodować jego rozkład i zwiększać drogę hamowania, więc upewnij się, że nie pomijasz tego kroku. Jeśli zimą zabezpieczyłeś swój motocykl przed rdzą, teraz jest czas, aby go oczyścić.

    navitel m800 dual

    2. Napęd łańcuchowy/paskowy

    Sprawdź napięcie łańcucha napędowego – nie powinieneś być w stanie ściągnąć go dalej niż na połowę wysokości zęba zębatki. Wyreguluj napięcie zgodnie z zaleceniami w instrukcji obsługi. Wewnętrzna część łańcucha, która styka się z zębatką, powinna być czysta, gładka i błyszcząca. Dokładnie sprawdź łańcuch i zębatki pod kątem nietypowego zużycia lub uszkodzonych zębów.

    Jeśli Twój motocykl jest napędzany paskiem, postępuj zgodnie z powyższymi wskazówkami, zwracając uwagę na pęknięcia lub nietypowe zużycie.

    3. Akumulator

    Jeśli motocykl przechowujesz w temperaturze niższej niż 0 stopni Celsjusza, najlepiej jest wyjąć akumulator i przechowywać go w cieplejszym miejscu. Sprawdź zaciski akumulatora i wyczyść je w razie potrzeby. Sprawdź poziom elektrolitu w akumulatorze. Jeśli po właściwym naładowaniu akumulator nadal nie obraca silnika w normalny sposób, powinieneś go wymienić, zanim stanie się to większym problemem.

    motocykl

    4. Opony

    Sprawdź ciśnienie w oponach. Zawsze warto to robić okresowo podczas okresu przechowywania, aby upewnić się, że nie spłaszczyły się zimą. W rzeczywistości najlepszym sposobem na przechowywanie motocykla jest ustawienie go na stojaku, tak aby ciężar motocykla nie spoczywał na oponach. Doprowadź opony do właściwego ciśnienia, jeśli jest to konieczne. Sprawdź opony pod kątem nietypowego zużycia lub pęknięć. Jeśli zauważysz jakiekolwiek oznaki uszkodzenia opon, wymień je natychmiast. Inspekcja i konserwacja opon powinny być regularną częścią Twojej rutyny jazdy.

    5. Hamulce

    Przeprowadź wizualną inspekcję klocków hamulcowych. Zapoznaj się z instrukcją obsługi, aby upewnić się, że mają wystarczająco dużo materiału do zużycia. Jeśli wyglądają na zużyte, początek sezonu jest najlepszym czasem na ich wymianę.

    Siedząc na motocyklu, wyjmij go z biegu i przetocz do przodu. Delikatnie zastosuj przednie hamulce. Dźwignia hamulca powinna działać płynnie, a motocykl powinien zwalniać do zatrzymania z niewielkim lub bez żadnego hałasu płynącego z hamulców. Puść dźwignię hamulca. Powinna wrócić płynnie na swoje miejsce, a motocykl teraz powinien toczyć się swobodnie bez ciągnięcia zacisków hamulcowych.

    Jeśli zaciski się ciągną, wymagają naprawy. Jest to również dobra okazja, aby sprawdzić luz w  układzie kierowniczym i zweryfikować, czy łożyska działają poprawnie.

    navitel m800 dual

    6. Światła

    Sprawdź elektrykę motocykla. Przetestuj światło przednie i światło drogowe. Sprawdź światła hamowania i kierunkowskazy. Przetestuj klakson. Upewnij się, że wszystkie wskaźniki są podświetlone i działają prawidłowo.

    7. Elementy mocujące

    Sprawdź wszystkie elementy sterujące na kierownicy i upewnij się, że są dobrze dokręcone i prawidłowo ustawione. Sprawdź wszystkie śruby, nakrętki i wkręty, które możesz, i upewnij się, że wszystko jest mocno dokręcone i użyj tam, gdzie to konieczne.

    Zdejmij filtr powietrza i upewnij się, że jest czysty i że Twój motocykl może swobodnie oddychać. Sprawdź lusterka, podnóżki lub podesty i nie zapomnij sprawdzić korka spustowego oleju. Wizualnie sprawdź swoje widełki i tylny amortyzator pod kątem jakichkolwiek oznak przecieku.

    Na koniec upewnij się, że Twój motocykl jest czysty i wypolerowany. Lusterka powinny być czyste, a powierzchnie odbijające wolne od brudu i tłuszczu. Jest to również świetny moment, aby zregenerować swoje skórzane torby na siodło/błotnik.

    motocyklista

    8. Sprzęt osobisty

    Równie ważne, aby Twój ubiór i akcesoria były w tak dobrym stanie, jak Twój motocykl. Wyłóż cały swój sprzęt i zacznij od dołu.

    1. Sprawdź swoje buty. Upewnij się, że wszystkie zapięcia, klamry, napędy, sznurowadła itp. są w dobrym stanie i trzymają mocno. Jeśli nosisz skóry, sprawdź je pod kątem rozdarć i zużytych miejsc.
    2. Sprawdź wszystkie ochraniacze na klatkę piersiową, łokcie, kolana itp.
    3. Poświęć trochę więcej czasu na sprawdzenie swojego kasku. Szukaj jakichkolwiek śladów zużycia na paskach. Upewnij się, że wyściółka jest mocno na miejscu. Sprawdź zewnętrzne części pod kątem nietypowego zużycia lub pęknięć pod wpływem nacisku. Jeśli Twój kask kiedykolwiek doznał uderzenia w wyniku wypadku lub innego zdarzenia, poważnie rozważ jego wymianę.

    motocykl rękawice

    Przygotowanie motocykla do sezonu i pierwsza jazda

    Ok! Twój motocykl jest w idealnej kondycji. Twój sprzęt wygląda dobrze i świetnie pasuje, a Twój kask jest wolny od uszkodzeń. A Ty? Jesteś już gotowy do jazdy?

    Pamiętaj, że Ty również byłeś „zaparkowany” przez kilka miesięcy razem z Twoim motocyklem. Poświęć kilka minut, aby przypomnieć sobie, jak jeździć, zanim wyruszysz na otwartą drogę. Przejedź motocyklem po sąsiedztwie, aby ponownie poczuć jego prowadzenie. Odnów swoje umiejętności awaryjne. Awaryjne zatrzymywanie, unikanie przeszkód, szybkie skręty, a nawet jazda na wolnych obrotach bez chwiania. Powodzenia!

    Zobacz też:
    Motocykl 125 jaki wybrać?
    Pierwszy motocykl | TOP5 najlepszych porad
    Motocykl do 10 tysięcy złotych. Najlepsze propozycje
    Jak hamować motocyklem w deszczu?
    Motocykl nie odpala po zimie | Najczęstsze przyczyny i rozwiązania

    Rafał
    Rafał
    Właściciel / Redaktor Naczelny Numag.pl / Pasjonat brytyjskiej muzyki i włoskiej motoryzacji. W wolnych chwilach oddaje się treningom siłowym i jeździe na rowerze. Uwielbia literaturę popularnonaukową i konsolowe gry fabularne.

    Nowe